• لیست انواع غذاهای ایرانی با برنج

    لیست انواع غذاهای ایرانی با برنج

    احتمالا از غذاهای لذیذ ایرانی با برنج، تنها زرشک پلو با مرغ، قرمه سبزی و خورشت قیمه را تهیه می کنید. ما در اینجا می خواهیم بهترین غذاهای برنجی که می توانید بپزید را معرفی کنیم.

    چهارشنبه 21 مهر 1400 - 08:54
    ادامه...
  • از بین بردن حشره برنج

    از بین بردن حشره برنج

    در صورتی که با مشکل وجود حشرات موذی و شپشک در کیسه های برنج روبرو شده باشید، می دانید که چه معضل بزرگی است. تکثیر آنها با سرعت بالایی صورت می گیرد و در صورتی که برای از بین بردن آنها اقدامی نکنید، تمام برنج شما را آرد برنج تبدیل می کنند.

    چهارشنبه 7 مهر 1400 - 08:58
    ادامه...
  • نحوه صحیح نگهداری برنج

    نحوه صحیح نگهداری برنج

    احتمالا جزء افرادی هستید که می خواهند حجم بالایی از برنج را برای مصرف حداقل 6 ماه خریداری کنند. اما دقت داشته باشید ماندن برنج در شرایط نا مناسب می تواند باعث رشد حشرات، شپشک، کرم و ... روی آن شود! پس با مطالعه این مقاله، با طرز نگهداری برنج آشنا شوید.

    یکشنبه 17 مرداد 1400 - 10:19
    ادامه...
  • کاشت برنج

    کاشت برنج

    برنج چگونه به عمل می آید و بهترین زمان کاشت و برداشت برنج در کدام مناطق است؟ پاسخ این سوال و نکات مهم هنگام کاشت برنج، برای بهره برداری از مرغوب ترین برنج ها را اینجا بیاموزید.

    چهارشنبه 5 آبان 1400 - 13:03
    ادامه...
  • انواع برنج ایرانی

    انواع برنج ایرانی

    در این مقاله تمام برنج های ایرانی پر فروش به شما دوستان معرفی می شود و می توانید هر یک را از فروشگاه برنج تو خریداری نمایید.

    شنبه 2 مرداد 1400 - 14:46
    ادامه...
  • تشخیص برنج ایرانی اصلی

    تشخیص برنج ایرانی اصلی

    به دلیل افزایش متقلبان فروش برنج ایرانی، نحوه تشخیص برنج ایرانی اصل از انواع نامرغوب و تقلبی بسیار اهمیت دارد. به هر حال با توجه به قیمت بالاتر برنج ایرانی و خواص و عطر و بوی بی نظیر آن، باید بتوانید برنج اصلی و مرغوب را از تقلبی و نامرغوب تشخیص دهید.

    چهارشنبه 6 مرداد 1400 - 11:46
    ادامه...
  • آموزش طریقه مصرف سبوس برنج برای سفیدی مو

    آموزش طریقه مصرف سبوس برنج برای سفیدی مو

    سبوس برنج برای سفیدی مو چه خواصی دارد؟ از گذشته تا کنون همه‌ی ما می‌دانیم که سبوس برنج عامل مهمی در رشد و تقویت مو می‌باشد. به همین جهت...

    جمعه 3 بهمن 1399 - 14:19
    ادامه...
  • طرز پخت برنج ایرانی

    طرز پخت برنج ایرانی

    طرز تهیه برنج ایرانی و دستور پخت مجلسی برنج چیزی است که شما باید در انجام آن نهایت مهارت را داشته باشید. باید بدانید که برنج ایرانی...

    پنجشنبه 2 بهمن 1399 - 10:34
    ادامه...
  • چند نوع برنج داریم؟

    چند نوع برنج داریم؟

    برنج یکی از غلات مهم است که می تواند در رژیم غذایی جایگاه ویژه ای داشته باشد. حدود نیمی از مردم جهان به شکل روزانه در یک وعده غذایی حداقل از برنج استفاده می کنند. این موضوع اهمیت شناخت انواع برنج را آشکار می کند.

    چهارشنبه 10 آذر 1400 - 14:25
    ادامه...
  • برنج قهوه ای یا سفید؟

    برنج قهوه ای یا سفید؟

    برنج قهوه ایی و برنج سفید، دو نوع برنج پر مصرف در ایران هستند. سوالات شما در رابطه با مقایسه خواص، ری، طعم و همچنین تفاوت قیمت آنها را ایجا پاسخ داده ایم. با برنج تو همراه باشی تا بهترین تصمیمات را در رنگین کردن سفره خود بگیرید.

    سه شنبه 30 شهریور 1400 - 09:33
    ادامه...

کاشت برنج

کاشت برنج
برنج چگونه به عمل می آید و بهترین زمان کاشت و برداشت برنج در کدام مناطق است؟ پاسخ این سوال و نکات مهم هنگام کاشت برنج، برای بهره برداری از مرغوب ترین برنج ها را اینجا بیاموزید.

کاشت و برداشت محصولات کشاورزی کاملا با هم متفاوت است. مخصوصا برخی از این محصولات، نیاز به خاک و آب و هوای مطلوبی برای رشد و بهره برداری دارد. برنج از دسته محصولاتی است که به شرایط خاصی برای رشد و جوانه زدن احتیاج دارد. برنج در مناطق با آب و هوای کاملا مرطوب و پرباران کشت می شود. زمان کاشت و برداشت برنج بسیار اهمیت دارد. در مقابل برخی محصولات مانند خرما به آب کمی نیاز دارد و در مناطق گرم و خشک تولید می شود.

مقدمه

بعضی از محصولات کشاورزی مانند گندم در همه مناطق کشور قابل کشت است، اما زمان کاشت آن ها با هم تفاوت دارد. در نتیجه زمان برداشت محصول در رنج زمانی متفاوتی انجام می شود.

بعضی محصولات در مناطق خاص تولید می شوند. به طور مثال پسته در مناطق خاصی از استان کرمان و سمنان قابل کشت است. بعضی از محصولات کشاورزی باید در مناطق خاصی کشت شود زیرا نیاز به شرایط آب و هوایی خاصی دارد. مرغوب بودن خاک و فراوانی آب در بحث کشاورزی بسیار اهمیت دارد.

مراحل تولید در تمام محصولات کشاورزی مشترک است. سه مرحله اصلی شامل:

  • مرحله کاشت
  • مرحله داشت
  • مرحله برداشت


گفتیم که تولید تمام محصولات کشاورزی از سه مرحله اصلی تشکیل شده است. در ادامه مطلب مراحل مربوط به زمان کاشت و برداشت برنج در برخی استان ها توضیح داده می شود.

 

مراحل کاشت و برداشت برنج

مراحل کاشت، آبیاری و برداشت برنج

مراحل کاشت و برداشت برنج توسط شالیکار باید با توجه به زمان بندی مناسب انجام شود. مراحل کاشت و برداشت برنج شامل:

مرحله کاشت

مرحله کاشت برنج

اولین مرحله برای بهره برداری از برنج، مرحله کاشت آن است. اولین کار بسیار مهم برای یک شالیکار این است که یک بذر مناسب و باکیفیت را انتخاب کند. بهتر است بذر های سنگین را انتخاب کنید. این بذر در طی مرحله خاصی عمل می آید. سه تا چهار کیلو  نمک را در 18 لیتر آب مخلوط کرده و سپس بذر برنج را در آب بریزید.

بذر و دانه های سنگین که در ته ظرف می ماند برای کاشت بسیار مناسب است. سپس این بذر را برای جوانه زدن آماده کنید، به این صورت است که بذر ها را درون کیسه ریخته و در درون حوض آب قرار می دهند. به مدت دو تا سه روز مدام آب روی آن بریزید تا آب آن کم نشود. سپس آن را روی یک حصیر پهن کنید. بین سه روز تا یک هفته طول می کشد (با توجه به دمای هوا) تا بذر جوانه بزند.

آماده کردن زمین خزانه و زمین اصلی

آماده کردن زمین و شخم زدن آن جهت کاشت و برداشت برنج

مرحله دوم در زمان کاشت و برداشت برنج آماده کردن زمین خزانه و زمین اصلی است. زمین خزانه باید دارای زهکشی و ورودی آب مستقل باشد. نور خورشید به زمین بتابد و عاری از هرگونه آفت و علف هرز باشد. ابعاد آن 20 متر در 2 متر است.

سپس زمین اصلی را آماده می کنند. شامل سه مرحله است:

  • شخم اول: 3 هفته قبل از نشاکاری
  • شخم دوم: 2 هفته قبل از کاشت نشا به وسیله تراکتور برای گل گردنه
  • شخم سوم: مسطح کردن زمین به همراه پادلینگ

نکات مهم در کاشت برنج 

در زمان کاشت و برداشت برنج بذر جوانه زده در خزانه کشت می شود. تراکم در آن بین  100 تا 150 گرم در هر متر مربع است.

برای مقابله با سرما در اوایل فروردین روی بذر ها را با نایلون های ضخیم می پوشانند. در این مرحله کود های مناسب در خزانه می ریزند. اگر آفت زده باشد بذر ها را سمپاشی می کنند، مانند آفت بلاست و لکه قهوه ای.

ph خاک باید تنظیم شود. اگر بالا باشد از گوگرد استفاده می‌شود. سپس نشا را به زمین اصلی انتقال می دهند. نشا به میزان 2 تا 3 سانتی متر در زمین عمق داده می شود.

در هر کپه 2 تا 4 نشا برنج محلی ایرانی کاشته می شود. برای بذر اصلاح شده 1 یا 2 عدد در هر کوپه قرار داده می شود. فاصله هر کوپه در برنج محلی 20*20 است و برای بذر اصلاح شده 25 * 25 می باشد. در زمان کاشت و برداشت برنج حساسیت این مرحله بسیار بالا است و دقت در انجام آن بر کیفیت و کمیت محصول نهایی تاثیرگذار است.

 

مرحله داشت و پرورش برنج

حمایت و آبیاری برنج در دوره داشت

زمانی که نشا در زمین اصلی کاشت شد یک ماه آبیاری به صورت غرقابی انجام می‌ شود. در ادامه به صورت تناوبی آبیاری صورت می گیرد. در این مرحله مبارزه با علف های هرز نیز انجام می شود.

روش اول: روش بیولوژیک است که طی آن جوجه اردک ها در شالیزار در وقت غروب رها می شوند.

روش دوم با سم ‌های شیمیایی علف هرز را از بین می‌برند، مانند، تاپ استار، سان رایس پلاس و ... .

در زمان کاشت و برداشت برنج عملیات وجین کاری با دست نیز انجام می شود. در مدت زمان 20 تا 15 و 25 تا 30 روز بعد از نشاکاری انجام می شود.

 آفت کرم ساقه دار، بیماری شیت بلایت، بیماری بلاست در مرحله ساقه ایجاد می شوند که باید ریشه کن شوند.

 

مرحله برداشت

برداشت و درو کردن دستی برنج

  • اولین مرحله برداشت در زمان کاشت و برداشت برنج قطع آب و خشک کردن شالیزار است. این مرحله به چند مورد بستگی دارد: به نوع برنج،
  • دوره رشد،
  • نوع منطقه،
  • شرایط آب و هوایی
  • و نوع خاک

البته باید با یک کارشناس کشاورزی نیز مشورت شود. بعد از خشک کردن شالیزار نوبت برداشت محصول می ‌رسد، به دو صورت انجام می شود:

  • برداشت با کمباین
  • برداشت دستی

در زمان کاشت و برداشت برنج جمع آوری محصول و سپس خرمنکوبی آن یک شبانه روز بعد انجام می شود. در این زمان بین 85 تا 90 درصد از هر خوشه برنج زرد رنگ می شود.

در برنج محلی به فاصله 20 تا 30 روز بعد از مدت گلدهی برداشت برنج انجام می شود که باز هم به شرایط آب و هوایی بستگی دارد.

 

بهترین مناطق کاشت برنج ایرانی

در تصویر استان های مناسب برای کاشت برنج مشخص شده است. بهترین و با کیفیت ترین برنج ها، از این مناطق برداشت می شوند.

مناطقی که بیشتری برنج ایرانی در آنجا کاشت و برداشت می شود

بهترین مناطق برای کاشت و برداشت برنج ایرانی شمال کشور است. بیشتر کشاورزان در استان های مازندران و گیلان برنج ایرانی کشت می کنند. در ایران دو نوع کشت برنج وجود دارد:

  • کشت اول
  • کشت دوم

کشت اول: زمان کاشت و برداشت برنج برای هر دو استان همزمان است و در اوایل فصل بهار شروع می‌ شود. در ماه مرداد نیز برداشت برنج انجام می شود.

کشت دوم: زمان کاشت و برداشت برنج در کشت دوم در فصل گرما انجام می شود و به آب بیشتری نیاز دارد. کشت دوم در استان مازندران بیشتر رواج دارد. بعد از برداشت کشت اول بلافاصله کشت دوم انجام می شود که در ماه مرداد است. در اواسط فصل پاییز برداشت انجام می شود.

در استان‌ های زنجان، آذربایجان غربی نیز درخواست کاشت برنج می شود. در استان فارس نیز برنج کاشت می شود که به برنج کامفیروز شهرت دارد. زمان کاشت و برداشت برنج در استان فارس از اواخر فصل بهار تا اواخر مهرماه به طول می انجامد.

بهترین مکان و زمان کاشت و برداشت برنج ایرانی در استان مازندران و گیلان است. معروف ترین برنج ها، برنج هاشمی، دم سیاه، فجر و طارم است که در این استان ها کاشته می شوند. استان های شمالی حاصلخیزترین شالیزار ها را دارند، زیرا  آب فراوان دارند و املاح موجود در خاک بسیار مناسب و غنی می باشد که مرغوب ترین برنج ها از این خاک تولید می شود.

محبوب ترین محصولات برنج ایرانی برنج تو:

برنج طارم

برنج طارم هاشمی

برنج فجر

برنج دم سیاه

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.