• لیست انواع غذاهای ایرانی با برنج

    لیست انواع غذاهای ایرانی با برنج

    احتمالا از غذاهای لذیذ ایرانی با برنج، تنها زرشک پلو با مرغ، قرمه سبزی و خورشت قیمه را تهیه می کنید. ما در اینجا می خواهیم بهترین غذاهای برنجی که می توانید بپزید را معرفی کنیم.

    چهارشنبه 21 مهر 1400 - 08:54
    ادامه...
  • از بین بردن حشره برنج

    از بین بردن حشره برنج

    در صورتی که با مشکل وجود حشرات موذی و شپشک در کیسه های برنج روبرو شده باشید، می دانید که چه معضل بزرگی است. تکثیر آنها با سرعت بالایی صورت می گیرد و در صورتی که برای از بین بردن آنها اقدامی نکنید، تمام برنج شما را آرد برنج تبدیل می کنند.

    چهارشنبه 7 مهر 1400 - 08:58
    ادامه...
  • نحوه صحیح نگهداری برنج

    نحوه صحیح نگهداری برنج

    احتمالا جزء افرادی هستید که می خواهند حجم بالایی از برنج را برای مصرف حداقل 6 ماه خریداری کنند. اما دقت داشته باشید ماندن برنج در شرایط نا مناسب می تواند باعث رشد حشرات، شپشک، کرم و ... روی آن شود! پس با مطالعه این مقاله، با طرز نگهداری برنج آشنا شوید.

    یکشنبه 17 مرداد 1400 - 10:19
    ادامه...
  • کاشت برنج

    کاشت برنج

    برنج چگونه به عمل می آید و بهترین زمان کاشت و برداشت برنج در کدام مناطق است؟ پاسخ این سوال و نکات مهم هنگام کاشت برنج، برای بهره برداری از مرغوب ترین برنج ها را اینجا بیاموزید.

    چهارشنبه 5 آبان 1400 - 13:03
    ادامه...
  • انواع برنج ایرانی

    انواع برنج ایرانی

    در این مقاله تمام برنج های ایرانی پر فروش به شما دوستان معرفی می شود و می توانید هر یک را از فروشگاه برنج تو خریداری نمایید.

    شنبه 2 مرداد 1400 - 14:46
    ادامه...
  • تشخیص برنج ایرانی اصلی

    تشخیص برنج ایرانی اصلی

    به دلیل افزایش متقلبان فروش برنج ایرانی، نحوه تشخیص برنج ایرانی اصل از انواع نامرغوب و تقلبی بسیار اهمیت دارد. به هر حال با توجه به قیمت بالاتر برنج ایرانی و خواص و عطر و بوی بی نظیر آن، باید بتوانید برنج اصلی و مرغوب را از تقلبی و نامرغوب تشخیص دهید.

    چهارشنبه 6 مرداد 1400 - 11:46
    ادامه...
  • آموزش طریقه مصرف سبوس برنج برای سفیدی مو

    آموزش طریقه مصرف سبوس برنج برای سفیدی مو

    سبوس برنج برای سفیدی مو چه خواصی دارد؟ از گذشته تا کنون همه‌ی ما می‌دانیم که سبوس برنج عامل مهمی در رشد و تقویت مو می‌باشد. به همین جهت...

    جمعه 3 بهمن 1399 - 14:19
    ادامه...
  • طرز پخت برنج ایرانی

    طرز پخت برنج ایرانی

    طرز تهیه برنج ایرانی و دستور پخت مجلسی برنج چیزی است که شما باید در انجام آن نهایت مهارت را داشته باشید. باید بدانید که برنج ایرانی...

    پنجشنبه 2 بهمن 1399 - 10:34
    ادامه...
  • چند نوع برنج داریم؟

    چند نوع برنج داریم؟

    برنج یکی از غلات مهم است که می تواند در رژیم غذایی جایگاه ویژه ای داشته باشد. حدود نیمی از مردم جهان به شکل روزانه در یک وعده غذایی حداقل از برنج استفاده می کنند. این موضوع اهمیت شناخت انواع برنج را آشکار می کند.

    چهارشنبه 10 آذر 1400 - 14:25
    ادامه...
  • برنج قهوه ای یا سفید؟

    برنج قهوه ای یا سفید؟

    برنج قهوه ایی و برنج سفید، دو نوع برنج پر مصرف در ایران هستند. سوالات شما در رابطه با مقایسه خواص، ری، طعم و همچنین تفاوت قیمت آنها را ایجا پاسخ داده ایم. با برنج تو همراه باشی تا بهترین تصمیمات را در رنگین کردن سفره خود بگیرید.

    سه شنبه 30 شهریور 1400 - 09:33
    ادامه...

چند نوع برنج داریم؟

چند نوع برنج داریم؟
برنج یکی از غلات مهم است که می تواند در رژیم غذایی جایگاه ویژه ای داشته باشد. حدود نیمی از مردم جهان به شکل روزانه در یک وعده غذایی حداقل از برنج استفاده می کنند. این موضوع اهمیت شناخت انواع برنج را آشکار می کند.

برنج یکی از غلات مهم است که می تواند در رژیم غذایی جایگاه ویژه ای داشته باشد. حدود نیمی از مردم جهان به شکل روزانه در یک وعده غذایی حداقل از برنج استفاده می کنند. این موضوع اهمیت شناخت انواع برنج را آشکار می کند. حال می خواهیم بدانیم به طور کلی چند نوع برنج داریم؟

طبق برآورد بیشتر از ده ها هزار نوع برنج وجود دارد و برنج ها در دسته بندی کلی به دو دسته برنج ایندیکا و جاپونیکا تقسیم بندی می شوند.

چند نوع برنج ایرانی داریم؟

انواع برنج

برنج ایرانی یکی از وعده های اصلی در میان خانواده های ایرانی است. در واقع ایرانی ها روزانه حداقل یک وعده از برنج استفاده می کنند. بنابراین شناخت نوع برنج مورد استفاده اهمیت زیادی دارد. در ایران حاصلخیزی خوبی در مناطق شمالی برای کشت برنج وجود دارد. این برنج ها به طور کلی در چهار دسته اصلی قرار می گیرند. نوع برنج پرمحصول، نوع برنج گرد، نوع برنج صدری و نوع برنج طارم

هر کدام از این نوع برنج ها خود به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود.

برنج طارم

موسی طارم، طارم امیری، طارم دیلمانی، طارم محلی، سنگ جو، سنگ طارم، رشتی سرد، طارم رشتی، طارم هاشمی و اهلمی رشتی

انواع برنج گرد

گرده، چمپا بودار، حسنی، قشنگه، محمدی، غریب، عنبر بو، بینام و قصرالدشتی

انواع برنج صدری

صدری دم سرخ، صدری دم سفید، صدری دم سیاه، صدری حسن سرایی، صدری سالاری، صدری علی کاظمی، صدری هاشمی و صدری شاه پسند

انواع برنج پرمحصول

کوهرنگ، زاینده رود، دشت کادوس، شفق، آمل ۳، هراز، سپیدرود، ندا، برنج فجر، خزر، چرام 3، شیرودی، نعمت، هیبرید، آمل ۲ و سازندگی یاسوج ۱

بیشتر بخوانید: لسیت بهترین انواع برنج ایرانی به همراه ویژگی خاص هر یک

انواع برنج خارجی

حال که با انواع برنج ایرانی آشنا شدید، بهتر است اطلاعات لازم را درباره نوع برنج خارجی نیز به دست بیاورد. در واقع برنج های خارجی نوعی از برنج ها هستند که داخل کشور ایران کشت نمی ‌شوند و به کشور ایران وارد می شوند.

انواع برنج خارجی شامل برنج پاکستانی معطر، برنج پاکستانی، برنج آرژانتینی -برنج تایلندی هومالی، برنج اروگوئه ای، برنج تایلندی، برنج هندی درجه دو و برنج هندی درجه یک

تفاوت نوع برنج ایرانی و خارجی

نوع برنج ایرانی با توجه به خواص مختلفی که دارد، خوشبوتر و خوش خوراک تر از برنج های خارجی است. البته این کیفیت نیاز به پرداخت هزینه بیشتری نیز دارد. انواع برنج ایرانی از گذشته تاکنون به عطر و طعم خوب معروف بوده است. برنج ایرانی به اندازه برنج هندی قد نمی کشد اما از طعم و بوی فوق‌العاده‌ای برخوردار است. توجه داشته باشید که فرد برای پخت برنج ایرانی باید از تجربه کافی در آشپزی برخوردار باشد. نکته مهم دیگر اینکه برنج ایرانی مواد مغذی بسیاری برای سلامت بدن، پوست و مو دارد.

حال آن که این مواد مغذی و ارزش غذایی در برنج خارجی مشاهده نمی شود. توجه داشته باشید که برنج های خارجی در بیشتر موارد به شکل قالبی آماده می‌ شوند. اصطلاح قالبی به این معنی است ک ابتدا برنج های درجه سه و دو شکسته شده و به شکل آرد در می آیند. در چنین حالتی برنج های پودر شده درجه ۳ و ۲ در قالب های یکسان و منظم قرار می گیرند و به این صورت برنج خارجی تولید می شود.

همین موضوع باعث شده که برنج های خارجی زیباتر و شکیل تر به نظر برسند. گاهی نیز در خارج از کشور برای آبیاری زمین های برنج از آب فاضلاب استفاده می کنند. این آب ها متاسفانه دارای سیانید و آرسنیک می‌ باشند و همین مسئله مصرف برنج را برای سلامت انسان مضر می کند.

بیشتر بخوانید: برتری برنج ایرانی نسبت به برنج خارجی

تفاوت برنج ایرانی و خارجی از نظر نگهداری چگونه است؟

نوع برنج ایرانی و نوع برنج خارجی از نظر نگهداری نیز با هم تفاوت قابل توجهی دارند .برنج خارجی را می توان در مدت زمان طولانی نگهداری کرد. در واقع برنج خارجی دارای مواد نگهدارنده است و همین مسئله از شپشک زدن برنج یا آسیب زدن حشرات به برنج جلوگیری می کند. متاسفانه برنج خارجی به جز ظاهر زیبا و شکیل هیچ نوع خواص جذاب و مناسبی برای مشتری ندارد اما به خاطر اینکه با قیمت کمتری عرضه می ‌شود، در بازار بسیار مورد استقبال قرار می گیرد. چنین افرادی که می‌ خواهند از برنج مجلسی بهره ‌مند شوند، معمولاً برنج های پاکستانی را انتخاب می کنند.

برنج های پاکستانی راحت تر و سریع تر آماده می شوند و بسیار سریع قد می کشند. ضمن اینکه در برخی از مواقع برنج های پاکستانی با عطر عرضه می شوند. قیمت پایین برنج پاکستانی معطر نسبت به برنج های ایرانی معطر نیز باعث شده که این برنج ها مورد استقبال بیشتری قرار بگیرند. البته ما برای مصارف خوراکی و روزانه شما برنج ایرانی را پیشنهاد می کنیم. این موضوع به دلیل طعم عالی و متفاوت برنج های ایرانی است. البته برنج های ایرانی منبع غنی از مواد معدنی و ویتامین ها هستند و به همین خاطر به عنوان وعده غذایی توصیه می شوند.

بیشتر بخوانید: اصول صحیح نگهداری از برنج

تفاوت نوع برنج ایرانی و خارجی از نظر پخت

برنج ایرانی و خارجی از نظر نوع پخت با هم تفاوت های قابل توجهی دارند. تهیه برنج خارجی نسبت به برنج ایرانی بسیار ساده بوده و به همین خاطر در مجالس مختلف از برنج های خارجی برای مهمانی استفاده می شود. در واقع احتمال شفته شدن این برنج ها بسیار کم است. برنج ایرانی با کوچک ترین اشتباهی در زمان آبکش کردن یا در زمان پخت، ممکن است از بین برود. به شما توصیه می کنیم که برنج ایرانی را به شکل کته مورد استفاده قرار دهید. خرید برنج خارجی را با توجه به ظاهر شکیل و زیبای خود به شکل آبکش استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: طرز پخت صحیح برنج ایرانی

انواع برنج ایرانیبرنج های ایرانی از قیمت بیشتری نسبت به انواع برنج خارجی برخوردار هستند اما برخی از برنج های ایرانی نسبت به برخی دیگر قیمت کمتری را به خود اختصاص می‌دهند. به عنوان مثال برنج های پرمحصول همچون فجر، خزر، شیرودی، نعمت و... قیمت کمتری نسبت به برنج های طارم ایرانی دارند. در واقع برنج های پرمحصول نیز از کیفیت قابل توجهی برخوردار هستند اما به پای برنج های درجه یک ایرانی نمی‌ رسند. قیمت برنج های گرده و پر محصول به مراتب مقرون به صرفه تر و اقتصادی تر می باشد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.