• لیست انواع غذاهای ایرانی با برنج

    لیست انواع غذاهای ایرانی با برنج

    احتمالا از غذاهای لذیذ ایرانی با برنج، تنها زرشک پلو با مرغ، قرمه سبزی و خورشت قیمه را تهیه می کنید. ما در اینجا می خواهیم بهترین غذاهای برنجی که می توانید بپزید را معرفی کنیم.

    چهارشنبه 21 مهر 1400 - 08:54
    ادامه...
  • از بین بردن حشره برنج

    از بین بردن حشره برنج

    در صورتی که با مشکل وجود حشرات موذی و شپشک در کیسه های برنج روبرو شده باشید، می دانید که چه معضل بزرگی است. تکثیر آنها با سرعت بالایی صورت می گیرد و در صورتی که برای از بین بردن آنها اقدامی نکنید، تمام برنج شما را آرد برنج تبدیل می کنند.

    چهارشنبه 7 مهر 1400 - 08:58
    ادامه...
  • نحوه صحیح نگهداری برنج

    نحوه صحیح نگهداری برنج

    احتمالا جزء افرادی هستید که می خواهند حجم بالایی از برنج را برای مصرف حداقل 6 ماه خریداری کنند. اما دقت داشته باشید ماندن برنج در شرایط نا مناسب می تواند باعث رشد حشرات، شپشک، کرم و ... روی آن شود! پس با مطالعه این مقاله، با طرز نگهداری برنج آشنا شوید.

    یکشنبه 17 مرداد 1400 - 10:19
    ادامه...
  • کاشت برنج

    کاشت برنج

    برنج چگونه به عمل می آید و بهترین زمان کاشت و برداشت برنج در کدام مناطق است؟ پاسخ این سوال و نکات مهم هنگام کاشت برنج، برای بهره برداری از مرغوب ترین برنج ها را اینجا بیاموزید.

    چهارشنبه 5 آبان 1400 - 13:03
    ادامه...
  • انواع برنج ایرانی

    انواع برنج ایرانی

    در این مقاله تمام برنج های ایرانی پر فروش به شما دوستان معرفی می شود و می توانید هر یک را از فروشگاه برنج تو خریداری نمایید.

    شنبه 2 مرداد 1400 - 14:46
    ادامه...
  • تشخیص برنج ایرانی اصلی

    تشخیص برنج ایرانی اصلی

    به دلیل افزایش متقلبان فروش برنج ایرانی، نحوه تشخیص برنج ایرانی اصل از انواع نامرغوب و تقلبی بسیار اهمیت دارد. به هر حال با توجه به قیمت بالاتر برنج ایرانی و خواص و عطر و بوی بی نظیر آن، باید بتوانید برنج اصلی و مرغوب را از تقلبی و نامرغوب تشخیص دهید.

    چهارشنبه 6 مرداد 1400 - 11:46
    ادامه...
  • آموزش طریقه مصرف سبوس برنج برای سفیدی مو

    آموزش طریقه مصرف سبوس برنج برای سفیدی مو

    سبوس برنج برای سفیدی مو چه خواصی دارد؟ از گذشته تا کنون همه‌ی ما می‌دانیم که سبوس برنج عامل مهمی در رشد و تقویت مو می‌باشد. به همین جهت...

    جمعه 3 بهمن 1399 - 14:19
    ادامه...
  • طرز پخت برنج ایرانی

    طرز پخت برنج ایرانی

    طرز تهیه برنج ایرانی و دستور پخت مجلسی برنج چیزی است که شما باید در انجام آن نهایت مهارت را داشته باشید. باید بدانید که برنج ایرانی...

    پنجشنبه 2 بهمن 1399 - 10:34
    ادامه...
  • چند نوع برنج داریم؟

    چند نوع برنج داریم؟

    برنج یکی از غلات مهم است که می تواند در رژیم غذایی جایگاه ویژه ای داشته باشد. حدود نیمی از مردم جهان به شکل روزانه در یک وعده غذایی حداقل از برنج استفاده می کنند. این موضوع اهمیت شناخت انواع برنج را آشکار می کند.

    چهارشنبه 10 آذر 1400 - 14:25
    ادامه...
  • برنج قهوه ای یا سفید؟

    برنج قهوه ای یا سفید؟

    برنج قهوه ایی و برنج سفید، دو نوع برنج پر مصرف در ایران هستند. سوالات شما در رابطه با مقایسه خواص، ری، طعم و همچنین تفاوت قیمت آنها را ایجا پاسخ داده ایم. با برنج تو همراه باشی تا بهترین تصمیمات را در رنگین کردن سفره خود بگیرید.

    سه شنبه 30 شهریور 1400 - 09:33
    ادامه...

طرز پخت برنج ایرانی

طرز پخت برنج ایرانی

طرز تهیه برنج ایرانی و دستور پخت مجلسی برنج چیزی است که شما باید در انجام آن نهایت مهارت را داشته باشید. باید بدانید که برنج ایرانی همچنان‌که طعم و بوی مطبوعی دارد، بسیار پرفایده است و نسبت به سایر برنج‌های خارجی برترهای تغذیه‌ای ویژه‌ای دارد. لیکن اکثر بانوان با پختن برنج ایرانی مشکل دارند و برخی‌ هرگز نمی‌توانند برنج ایرانی را به گونه‌ای طبخ کنند که مناسب برای مهمانی‌ها باشد. به همین دلیل در زمان مهمانی سعی می‌کنند از برنج‌های خارجی استفاده کنند، چراکه پخت آن‌ راحت‌تر است و نگران ظاهر آن نیز نیستند اما، عطر و طعم برنج ایرانی کجا و برنج خارجی کجا؟!

فهرست مطالب این مقاله:

دستور صحیح پخت برنج ایرانی
نشانه های زمان آبکش کردن برنج
زمان دم کشیدن در پخت برنج ایرانی
طرز تهیه برنج کته ایرانی
طرز تهیه برنج ایرانی آبکش
پخت فوق حرفه ای برنج ایرانی
پخت برنج ایرانی به صورت مجلسی
نکات جادویی برای پخت حرفه ای برنج ایرانی
تفاوت عمده پخت برنج ایرانی و خارجی

 دستور صحیح تهیه برنج ایرانی مجلسی

برنج ایرانی تهیه و پخته شده

نحوه پخت برنج ایرانی به خصوص پخت برنج مجلسی یکی از از دغدغه های همیشگی خانم های خانه دار است، مخصوصاً اگر نوع برنج مورد تب ایرانی باشد در این صورت فرد باید از تجربه لازم در طرز پخت برنج ایرانی برخوردار باشد و همچنین با فوت و فن های آشپزی پخت برنج ایرانی آشنایی داشته باشد. در این صورت می تواند پلوی ایرانی را به بهترین شکل ممکن تهیه کند.

جهت پخت برنج مجلسی ابتدا باید برنج را خیس کنید. این مرحله در پخت برنج های ایرانی اهمیت قابل توجهی دارد. البته پیش از خیساندن برنج، ابتدا باید برنج را پاک کرده و خوب بشویید. نکته مهم در شستشوی برنج این است که  شستشو باید تا زمان شفاف شدن آب روی برنج ادامه داشته باشد. در ادامه نیز برنج را در یک ظرف مناسب همچون لگن  یا کاسه بزرگ ریخته و آب گرم بر روی آن بریزید. توجه داشته باشید آبی که برای خیساندن برنج مورد استفاده قرار می دهید، باید آب گرم باشد(نه خیلی سرد و نه خیلی گرم). همچنین میزان آب باید به اندازه ۴ بند انگشت از برنج بالاتر باشد. به این برنج نمک بیفزایید.

اگر قرار است طرز تهیه برنج مجلسی را به شکل آبکش انجام دهید، نگران میزان نمک اضافه شده به آب برنج نباشید. چون این نمک بعد از آبکشی برنج از بین می رود. در طرز تهیه کته ایرانی باید نمک را به اندازه لازم بریزید. در واقع این میزان نمک به ‌گونه‌ای باید باشد که نه برنج را شور و نه بی نمک کند. برنج باید حدود ۳ تا ۴ ساعت در وضعیت خیس شده قرار بگیرد. بعد از طی شدن مدت زمان خیساندن برنج، یک قابلمه مناسب برای پخت برنج بردارید. دو سوم آن را با آب پر کنید. در قابلمه را بر روی آن قرار داده و شعله اجاق گاز را زیاد کنید. منتظر به جوش آمدن آب بمانید. زمانی که آب به جوش آمد، برنج را درون آب ریخته و در قابلمه را ببندید. در این حالت شما باید تا جوش آمدن مجدد آب منتظر بمانید. 

نشانه های زمان آبکش کردن برنج

نحوه صحیح تهیه برنج ایرانی

برای اینکه تخمین درستی از زمان آبکش کردن برنج داشته باشید، می توانید یک دانه برنج بردارید و بین دو انگشت خود فشار دهید. توجه داشته باشید که مغز دانه برنج نباید سفت، خشک و شکننده باشد. یکی دیگر از نشانه هایی که زمان آبکش کردن برنج را نشان می‌دهد این است که دانه های برنج زمانی که در حال جوش قرار دارند، بر روی آب می آیند.

در گام بعدی نیز برنج را درون آبکش ریخته و بر روی آن از آب ولرم استفاده کنید. این کار برای از بین بردن نمک اضافه برنج و گرفتن حرارت آن اهمیت زیادی دارد. برای دم کردن برنج قابلمه مناسبی را انتخاب کرده و روغن در آن بریزید. این میزان روغن باید کف قابلمه را پوشش دهد. قابلمه را بر روی اجاق گذاشته تا پرحرارت شود. آن گاه قابلمه را از روی اجاق برداشته و برنج را داخل قابلمه بریزید.

در ادامه طرز پخت برنج مجلسی، در صورت تمایل می توانید کف قابلمه برنج را با نان، سیب زمینی و ... پر کنید. توجه داشته باشید که برنج به گونه ای باید داخل قابلمه ریخته شود که به دیواره قابلمه نچسبد. در واقع برنج داخل قابلمه باید به شکل یک کوه قرار گرفته باشد. در پایان طرز تهیه برنج مجلسی نیز بعد از خالی کردن کل برنج درون قابلمه، باید در یک ظرف دیگری مقداری آب و روغن را با هم مخلوط کرده و بر روی اجاق گاز داغ کنید. آن را بر روی برنج  ریخته و در قابلمه را ببندید. ابتدا شعله اجاق گاز کمی زیاد کنید و پس از پیچیدن بخار درون قابلمه آن را کم کنید. توجه داشته باشید که قبل از بستن درب قابلمه باید با دسته کفگیر چند سوراخ داخلی در برنج درون قابلمه به وجود بیاورید.

زمان دم کشیدن در تهیه برنج ایرانی مجلسی

 بعد از اینکه دم کنی را بر روی قابلمه قرار دادید و صدای جز جز از قابلمه شنیدید، حالا باید شعله اجاق گاز را کم کنید. در واقع حالت جز جز قابلمه باید با بیرون زدن بخار از آن همزمان باشد. برای اتمام پخت و دم کشیدن برنج در دستور پخت به همراه ته سیب زمینی و نان حدود یک ساعت و نیم زمان نیاز دارید. البته زمان دم کشیدن در پخت برنج ایرانی با توجه به نوع برنج نیز متفاوت است.

طرز تهیه برنج کته ایرانی  

طرز تهیه برنج کته اندکی با دستور پخت برنج ایرانی متفاوت است. برای طرز تهیه برنج ایرانی دمی شما ابتدا یک قابلمه مناسب را برای کته انتخاب می کنید، آن گاه برنج را به همراه یک قاشق غذاخوری روغن و مقداری نمک بر روی اجاق گاز قرار می دهید. منتظر می مانید تا آب روی برنج خشک شود. در چنین حالتی دم کنی برنج را می گذارید و پخت برنج ایرانی دمی به اتمام می رسد. برای دم کشیدن برنج کته ایرانی به حدود ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارید.

طرز تهیه برنج ایرانی آبکش

طرز تهیه برنج ایرانی آبکش مانند طرز تهیه برنج مجلسی است. طرز تهیه برنج آبکش ایرانی به این صورت است که شما ابتدا این برنج را به مدت 3 الی 4 ساعت قبل از پخت با مقداری نمک خیس می کنید. آن گاه قابلمه مناسب برای پخت برنج را انتخاب می کنید. در ادامه برنج را در آب در حال جوش بریزید. برنج ایرانی آبکش دستور پختی مانند پخت برنج مجلسی دارد. این برنج باید در هنگام آبکشی برنج را میان دو انگشت فشار داده شود. اگر برنج له شد، یعنی زمان آبکشی فرا رسیده است. بعد از آبکشی، دم کنی را بر روی قابلمه گذاشته و منتظر اتمام پخت برنج آبکش شوید.

پخت فوق حرفه ای برنج ایرانی

برنج ایرانی پخته شده با ترفند های برنج تو

در این مقاله می‌خواهیم به شما یک آموزش بسیار مفید بدهیم تا بتوانید برنج ایرانی را به طور مجلسی بپزید. برای اینکه برنج ایرانی شما به صورت مجلسی پخته شود، باید چند نکته را در رابطه با آن رعایت نمایید. در واقع رعایت کردن تک تک این موارد است که باعث می‌شود شما زمانی که برنج ایرانی را برای مهمانان خود تدارک می بینید، ظاهر این برنج زیبا بوده و حالت شفته بودن را نداشته باشد. از آنجایی که طعم و عطر برنج ایرانی یک موضوع اجتناب ناپذیر است، اگر بتوانید برنج ایرانی را به گونه‌ای طبخ کنید که ظاهر بسیار زیبایی نیز داشته باشد، درواقع یک کدبانوی کامل هستید.

ما برای این که برنج ایرانی را به ‌طور مجلسی طبخ کنیم. باید به دنبال ترفندهایی باشیم که باعث قد کشیدن برنج شود. یک بانوی ایرانی بانویی است که بتواند حتی زمانی که برنج ایرانی را به صورت کته می‌پزد، برنج‌ها به هم نچسبند و دانه‌های درشتی داشته باشند. درواقع پخت برنج ایرانی مجلسی یک مهارت هست که هر بانوی ایرانی باید آن را داشته باشد و از آن بی‌بهره نماند.

طرز تهیه برنج ایرانی مجلسی

پخت خرفه ای برنج ایرانی برای مجالس

اولین نکته برای این که برنج ایرانی مجلسی داشته باشید، انتخاب نوع و خرید با دقت آن هست. نوع برنج ایرانی که شما می‌خرید، می‌تواند تأثیر بسزایی روی قد کشیدن آن داشته باشد. از طرف دیگر رنگ برنج ایرانی نیز عاملی مهم و مؤثر در پخت آن است. افرادی که زمان طولانی از برنج ایرانی استفاده می‌کنند، به خوبی فرق برنج ایرانی تازه و برنج کهنه را می‌فهمند. برنج‌های تازه بعد از پخت باریک بلند و یکدست می‌باشند.

این در حالی است که برنج‌های کهنه می‌تواند دارای دانه‌های شکسته و گرد باشد. بهترین برنج ایرانی مجلسی، برنجی می‌باشد که شما وقتی آن را در کف دست می‌ریزید و کمی ماساژ می‌دهید، یک بوی بسیار معطر از آن به محیط اطرافش انتشار ‌یابد. شما می‌توانید با بو کشیدن کف دست خود این بوی تازگی و معطر بودن را حس کنید. نکته دیگری که در رابطه با بر خرید برنج ایرانی مجلسی وجود دارد. این است که شما می‌توانید چند دانه از آن را زیر دندان خود بگذارید. اگر برنج سفت بود و به راحتی خرد نشد، آن برنج تازه است و کاشت و برداشت آن در سال جاری می‌باشد.

اما اگر برنج ترد بود و به راحتی زیر دندان شکسته شد. نشان از آن است که برنج کهنه می‌باشد. شناخت برنج ایرانی خوب و برنج کهنه و نامرغوب از طریق پخت آن نیز می‌تواند، مشخص شود. شما کافی است که برنج را به صورت کته‌ای بپزید. اگر میزان آب جذب شده توسط برنج ایرانی زیاد بود یعنی برنج خوبی است و قابلیت قد کشیدن را دارد. در پختن برنج ایرانی مجلسی کهنه بودن و کیفیت پایین می‌تواند تأثیر منفی داشته باشد. به همین دلیل یکی از راه‌های تهیه برنج مجلسی ایرانی در زمان خرید آن می‌باشد.

نکات جادویی برای پخت حرفه ای برنج ایرانی

برنج ایرانی

 نکات دیگری برای پخت برنج ایرانی مجلسی وجود دارد که در تهیه‌ی برنج های ایرانی مجلسی باید رعایت شود. لازم به ذکر است که شما می‌توانید برای خرید برنج ایرانی خود از یک فروشگاه معتبر کمک بگیرید.

 اندازه‌ی آب نکته‌ی دیگری برای پخت برنج ایرانی مجلسی است. این امر یکی از مهم‌ترین نکات می‌باشد. برای هر پیمانه برنج ایرانی باید از دو پیمانه آب سرد استفاده نمایید. یکی از نکته‌های بسیار مهمی که در رابطه با برنج ایرانی وجود دارد این است که نباید به هیچ عنوان برنج ایرانی را از قبل بخیسانید. خیساندن این برنج موجب می‌شود که بافت آن نرم‌تر شود و شما برنج آسیب‌پذیرتری را داشته باشید. به همین دلیل زمانی که به پخت آن می‌پردازید، ممکن است دانه‌های آن شکسته شود و یا این که دانه‌ها به یکدیگر بچسبند.

برخی از افراد تصور می‌کنند که برنج ایرانی را فقط به صورت آبکش، باید تهیه و مصرف کنند. اگرچه پخت برنج ایرانی مجلسی به صورت آبکش بهتر می‌باشد و ظاهری بهتر دارد، اما می‌توانید آن را نیز به صورت کته هم بپزید. پخت آسان برنج ایرانی می‌تواند با پلوپز بسیار راحت باشد. تنها کافی است که در پلوپز آب را بجوشانید و به ازای هر پیمانه برنج ایرانی، یک پیمانه و نیم آب را در نظر داشته باشید. نکته‌ی بسیار مهمی که در رابطه با پخت برنج ایرانی مجلسی با پلوپز وجود دارد، این است که در زمان پختن برنج در آب جوش به طور همزمان به آن نمک را اضافه کنید. این امر باعث می‌شود تا برنج شما وا نرود و یک برنج ایرانی مجلسی خوش‌ طعم و خوش عطر را تجربه کنید.

نتیجه پخت برنج ایرانی با نکات برنج تو

دوستان عزیز میتوانید جهت مشاهده انواع بهترین برنج های ایرانی اصلی با کیفیت، از صفحه برنج ایرانی مراجعه کرده کنید. طعم بی نظیر برنج ایرانی را با ما تجربه کنید.

تهیه و تنظیم: مجلهی فروشگاه اینترنتی  برنج ایرانی برنج ‌تو

تفاوت عمده پخت برنج ایرانی و خارجی

برنج ایرانی برای پخت نیاز به فوت و فن ها و تکنیک های بسیاری دارد. البته این برنج نسبت به برنج های خارجی سالم تر بوده و دارای مواد مغذی بیشتری است. به همین علت بیشتر افراد ترجیح می دهند، برنج ایرانی را به شکل کته مورد استفاده قرار دهند تا بتوانند از تمام مواد مغذی آن بهره‌مند شوند. برنج خارجی در ظاهر، شکل و اندازه مناسب تر از برنج های ایرانی دارد. به همین خاطر برای برنج مجالس از نمونه های خارجی استفاده می شود. این برنج ها دارای قد و طول بیشتری هستند. برنج های ایرانی از نظر طعم، بو و مزه بسیار عالی هستند.

پیشنهاد می کنیم مقالات زیر را نیز مطالعه بفرمایید:

1. نحوه تشخیص برنج ایرانی اصل

2. برنج طارم یا هاشمی، کدام یک بهتر است؟

3. لیست انواع غذاهای برنجی (پلویی و چلویی)

محبوب ترین محصولات برنج ایرانی برنج تو:

برنج طارم

برنج طارم هاشمی

برنج فجر

برنج دم سیاه

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.