• لیست انواع غذاهای ایرانی با برنج

    لیست انواع غذاهای ایرانی با برنج

    احتمالا از غذاهای لذیذ ایرانی با برنج، تنها زرشک پلو با مرغ، قرمه سبزی و خورشت قیمه را تهیه می کنید. ما در اینجا می خواهیم بهترین غذاهای برنجی که می توانید بپزید را معرفی کنیم.

    چهارشنبه 21 مهر 1400 - 08:54
    ادامه...
  • از بین بردن حشره برنج

    از بین بردن حشره برنج

    در صورتی که با مشکل وجود حشرات موذی و شپشک در کیسه های برنج روبرو شده باشید، می دانید که چه معضل بزرگی است. تکثیر آنها با سرعت بالایی صورت می گیرد و در صورتی که برای از بین بردن آنها اقدامی نکنید، تمام برنج شما را آرد برنج تبدیل می کنند.

    چهارشنبه 7 مهر 1400 - 08:58
    ادامه...
  • نحوه صحیح نگهداری برنج

    نحوه صحیح نگهداری برنج

    احتمالا جزء افرادی هستید که می خواهند حجم بالایی از برنج را برای مصرف حداقل 6 ماه خریداری کنند. اما دقت داشته باشید ماندن برنج در شرایط نا مناسب می تواند باعث رشد حشرات، شپشک، کرم و ... روی آن شود! پس با مطالعه این مقاله، با طرز نگهداری برنج آشنا شوید.

    یکشنبه 17 مرداد 1400 - 10:19
    ادامه...
  • کاشت برنج

    کاشت برنج

    برنج چگونه به عمل می آید و بهترین زمان کاشت و برداشت برنج در کدام مناطق است؟ پاسخ این سوال و نکات مهم هنگام کاشت برنج، برای بهره برداری از مرغوب ترین برنج ها را اینجا بیاموزید.

    چهارشنبه 5 آبان 1400 - 13:03
    ادامه...
  • انواع برنج ایرانی

    انواع برنج ایرانی

    در این مقاله تمام برنج های ایرانی پر فروش به شما دوستان معرفی می شود و می توانید هر یک را از فروشگاه برنج تو خریداری نمایید.

    شنبه 2 مرداد 1400 - 14:46
    ادامه...
  • تشخیص برنج ایرانی اصلی

    تشخیص برنج ایرانی اصلی

    به دلیل افزایش متقلبان فروش برنج ایرانی، نحوه تشخیص برنج ایرانی اصل از انواع نامرغوب و تقلبی بسیار اهمیت دارد. به هر حال با توجه به قیمت بالاتر برنج ایرانی و خواص و عطر و بوی بی نظیر آن، باید بتوانید برنج اصلی و مرغوب را از تقلبی و نامرغوب تشخیص دهید.

    چهارشنبه 6 مرداد 1400 - 11:46
    ادامه...
  • آموزش طریقه مصرف سبوس برنج برای سفیدی مو

    آموزش طریقه مصرف سبوس برنج برای سفیدی مو

    سبوس برنج برای سفیدی مو چه خواصی دارد؟ از گذشته تا کنون همه‌ی ما می‌دانیم که سبوس برنج عامل مهمی در رشد و تقویت مو می‌باشد. به همین جهت...

    جمعه 3 بهمن 1399 - 14:19
    ادامه...
  • طرز پخت برنج ایرانی

    طرز پخت برنج ایرانی

    طرز تهیه برنج ایرانی و دستور پخت مجلسی برنج چیزی است که شما باید در انجام آن نهایت مهارت را داشته باشید. باید بدانید که برنج ایرانی...

    پنجشنبه 2 بهمن 1399 - 10:34
    ادامه...
  • چند نوع برنج داریم؟

    چند نوع برنج داریم؟

    برنج یکی از غلات مهم است که می تواند در رژیم غذایی جایگاه ویژه ای داشته باشد. حدود نیمی از مردم جهان به شکل روزانه در یک وعده غذایی حداقل از برنج استفاده می کنند. این موضوع اهمیت شناخت انواع برنج را آشکار می کند.

    چهارشنبه 10 آذر 1400 - 14:25
    ادامه...
  • برنج قهوه ای یا سفید؟

    برنج قهوه ای یا سفید؟

    برنج قهوه ایی و برنج سفید، دو نوع برنج پر مصرف در ایران هستند. سوالات شما در رابطه با مقایسه خواص، ری، طعم و همچنین تفاوت قیمت آنها را ایجا پاسخ داده ایم. با برنج تو همراه باشی تا بهترین تصمیمات را در رنگین کردن سفره خود بگیرید.

    سه شنبه 30 شهریور 1400 - 09:33
    ادامه...

نحوه صحیح نگهداری برنج

نحوه صحیح نگهداری برنج
احتمالا جزء افرادی هستید که می خواهند حجم بالایی از برنج را برای مصرف حداقل 6 ماه خریداری کنند. اما دقت داشته باشید ماندن برنج در شرایط نا مناسب می تواند باعث رشد حشرات، شپشک، کرم و ... روی آن شود! پس با مطالعه این مقاله، با طرز نگهداری برنج آشنا شوید.

رعایت شرایط نگهداری برنج می تواند طول عمر استاندارد برنج را افزایش دهد و کدبانوی خانه را راضی نگه دارد. نگهداری برنج و مخصوصا برنج ایرانی شرایط مخصوصی دارد. اکثر مردم ایران برنج را به صورت روزانه مصرف می کنند. ماده غذایی در وعده ناهار هر چیزی که باشد پایه اصلی آن برنج است. زیرا منو و غذای سفره ایرانی با برنج تکمیل می شود.

انواع برنج را با ترکیب های مختلفی پخت می کنند، مانند کلم پلو، سبزی پلو با ماهی و ... . در میان انواع برنج ایرانی و خارجی اکثریت خانواده ها برنج ایرانی را انتخاب می کنند، اما شاید از شرایط و طرز نگهداری برنج ایرانی آگاه نباشند. برنج ایرانی در بهترین شرایط آب و هوایی تولید می شود. بسیار با کیفیت و مرغوب هستند. از خاک مرغوب و حاصلخیز تغذیه می کند که این خاک حاصلخیز تاثیر بسیار بالایی بر کیفیت دانه های برنج دارد.

اما زمانی که قصد خرید برنج ایرانی را دارید باید با نحوه صحیح و شرایط نگهداری برنج آشنا شوید تا از خرید خود در زمان مصرف راضی باشید. در ادامه مطلب انواع روش ها و شرایط نگهداری برنج را شرح می دهیم.

شرایط نگهداری برنج ایرانی؛ از خرید تا پخت

شرایط نگهداری برنج

بسیاری از کاربران در رابطه با نگهداری برنج تازه یا نگهداری برنج کهنه سوال می کنند، باید بگوییم درسته برنج های کهنه طول عمر کمتری دارند و باید در نگهداری آنها حساسیت بیشتری به خرج دهید، اما راه های نگهداری اصولی برنج تازه با کهنه فرقی ندارد. شرایط نگهداری برنج ایرانی آسان است فقط کافیست کمی دقت داشته باشید. هر ماده غذایی اصول و روش نگهداری خاص خود را دارد که از لحظه خرید تا زمان پخت باید به همه موارد توجه کرد. از جمله:

خرید با توجه به نیاز ماهانه (دوره کوتاه مدت)

توجه داشته باشید که برنج را بر حسب نیاز خانواده و برای یک بازه زمانی کوتاه خرید کنید. اگر مقدار زیادی برنج در هر جایی از منزل نگهداری کنید امکان خراب شدن وجود دارد و کیفیت اولیه خود را از دست خواهد داد. شرایط نگهداری برنج به مقدار زیاد در منزل فراهم نیست. شرایط نگهداری برنج در محیط منزل و انبار های بزرگ بسیار متفاوت است.

دقت به کیفیت برنج در هنگام خرید

در لحظه خرید دقت کنید که برنج پاک باشد و کرم و شپشک نزده باشد. گرد و خاک در برنج نباشد. اگر می‌خواهید خرده برنج در آن وجود نداشته باشد آن را بررسی کنید.

 نگهداری برنج در جای خشک اما خنک

ظرف برنج را در مکانی نگهداری کنید که هیچ نوع رطوبتی در آنجا وجود نداشته باشد، همچنین گرم هم نباشد. گرما باعث خراب شدن و کرم زدن برنج می شود، در نتیجه باید مکان خنک باشد. از یک تهویه در اتاق یا انبار استفاده کنید.

شرایط نگهداری برنج در منزل

اگر به شرایط نگهداری برنج در منزل توجه داشته باشید برنج کیفیت خود را از دست نمی دهد.

استفاده از یک ظرف مناسب برای نگهداری از برنج

کیسه های مناسب نگهداری برنج

کیسه های پارچه ای یکی از بهترین گزینه ها برای نگهداری برنج هستند. توجه داشته باشید که کیسه ها فقط نخی باشند، زیرا کیسه نخی رطوبت را از برنج می گیرد.

اگر می‌خواهید از ظرف پلاستیکی استفاده کنید بهتر است رنگ آن مات و شفاف باشد. البته قبل از ریختن برنج در آن ظرف را کاملا خشک کنید.

استفاده از بطری های پلاستیکی و شیشه های نوشابه

بطری های مخصوص نگهداری برنج

جهت ذخیره و نگهداری برنج در شیشه های نوشابه، حتما به نکات زیر دقت نمایید:

1. از خشک بودن برنج اطمینان حاصل نمایید.

2. از خشک بودن بطری های جهت ذخیره برنج اطمینان حاصل نمایید.

3. از تمیز بودن کامل بطری، شستن آن و خشک کردن کامل آن اطمینان حاصل نمایید.

4. برای بالا بردن ماندگاری و طول عمر برنج در بطری ها، یک قطعه جذب کننده هوا در کف بطری قرار دهید.

5. برنج باید به صورت کامل و فشرده کل بطری را پر کند و با چند بار تکاندن بطری روی زمین، به خارج شدن هوای اضافی بین دانه های برنج کمک کنید.

6. از تمیز و خشک بودن درب بطری نیز اطمینان حاصل کنید.

7. از بطری های پلاستیکی یا شیشه ای، بطری های نوشابه به دلیل چفت بودن درب آنها و جلوگیری از نفوذ هوا و رطوبت، بهتر عمل می کنند.

فاصله داشتن از زمین و دیوار

در نگهداری برنج ایرانی باید دقت کنید که کیسه یا ظرف از سطح زمین فاصله داشته باشد، زیرا همیشه حتی به میزان بسیار کم رطوبت از سطح زمین خارج می‌شود و این مقدار کم توسط کیسه جذب می شود.

همچنین از دیوار فاصله داشته باشد تا حشرات و ... راهی به درون برنج نداشته باشند. همچنین دیوار مانع رد و بدل شدن هوای خشک با برنج می شود.

دور از نور خورشید نگهداری شود

برنج نباید زیر نور نگهداری شود، مخصوصا برنج اصلی ایرانی

نور خورشید باعث خراب شدن و پایین آمدن کیفیت برنج می شود. همچنین باعث می‌شود دانه های برنج خرد شوند.

استفاده از روش های حرفه ایی برای نگهداری طولانی مدت برنج

شرایط نگهداری برنج ایرانی در گذشته متفاوت بوده است. البته هنوز هم می توانید از آن ها استفاده کنید. استفاده از روش هایی که مانع کرم زدن در برنج می شود در نتیجه شرایط نگهداری برنج ایرانی را آسان تر می کند. در گذشته از مواد مختلفی استفاده می‌کردند و آن را درون کیسه برنج قرار می دادند تا برنج خراب (مانع از آفت و کرم زدن) نشود.

استفاده از مواد نگهدارنده برنج و دور کننده حشرات

میخک، برای نگهداری و حفظ سلامت برنج

شما عزیزان نیز سعی کنید از مواد (به دلخواه) زیر استفاده کنید تا شرایط نگهداری برنج با رعایت دیگر عوامل بهتر جواب دهد. موادی شامل:

  • میخک یا حبه سیر
  • برگ یا پوست گردو
  • فلفل خشک ساییده شده
  • نمک یا زنجبیل

هر کدام از موارد بالا را که انتخاب کردید درون یک پاکت کبریت قرار دهید، پاکت را سوراخ کرده تا گازی که از آن خارج می‌شود به خوبی در برنج پخش شود. این به محیط نگهداری برنج کمک میکند تا در برابر رشد و تکثیر حشرات، کرم های برنج و شپشک ها نیز جلوگیری شود.

پاکسازی برنج قبل از نگهداری

پاکسازی از روش های حرفه ای قبل از نگهداری برنج

یکی از شرایط نگهداری برنج این است که قبل از ریختن برنج در ظرف یا کیسه آن را پاک کنید. سعی کنید هرگونه سنگ، شپشک و ... را از برنج خارج کنید. سپس درون ظرف بریزید. 

آیا نیازی به قرص برنج است؟

قرص های برنج، مناسب نگهداری برنج اما خطرناک

با توجه به نکاتی که در بالا درباره طرز نگهداری برنج در شرایط استاندارد ذکر شد این سوال پیش می آید که: آیا نیازی به قرص برنج است؟ قرص برنج یک سم بسیار خطرناک است که برای جلوگیری از شپشک و آفت در انبار یا خانه برای نگهداری از برنج استفاده می کنند. این قرص برای کشتن، از بین بردن و حتی جلوگیری از آفت استفاده می شود.

استفاده از قرص برنج در ظرف برنج کمی خطرناک است. باید جوانب احتیاط را رعایت کرد. زیرا برای انسان می تواند خطرات جانی داشته باشد، پس استفاده از قرص برنج را در شرایطی که چند سیلو و انبار بزرگ برنج جهت انبار و فروش دارید، در نظر داشته باشید، نه برای نگهداری یک یا چند کیسه برنج در خانه.

بیشتر بخوانید: سم آرسنیک برنج چیست و چگونه از بین می رود؟

نکاتی در رابطه با نگهداری برنج با قرص برنج

در شرایط نگهداری برنج ایرانی با استفاده از قرص برنج باید یک سری نکات را رعایت کنید، از جمله:

  • قرص برنج را در یک دستمال کاغذی بپیچید تا تماس مستقیم با برنج نداشته باشد.
  • اگر قرص پودر در برنج شود خطر آفرین است و باید برنج دور ریخته شود.
  • اگر می‌خواهید برای جلوگیری از آفت استفاده کنید آن را خارج و در کنار کیسه قرار دهید.
  • به دلیل خطرات آن فروش در عطاری ها ممنوع است.
  • در شرایط نگهداری برنج ایرانی استفاده از قرص برنج آخرین گزینه است.

پیشگیری از رشد کرم برنج هنگام نگهداری 

ما ایرانی ها به دلیل استفاده از برنج در وعده های غذایی، عادت داریم به مقدار زیادی برنج خریداری می کنیم. اما یکی از مشکلاتی که پیش می آید، رشد و تکثیر کرم برنج می باشد. به طور کلی اگر شما نیز همیشه چند نکته زیر را در نگهداری برنج بدون کرم زدگی در نظر داشته باشید:

1. خشک و خنک بودن محل نگهداری

2. فاصله داشته برنج با کف زمین

3. امکان عبور هوا از کنار کیسه های برنج و عدم روی هم گذاشتن چند کیسه برنج

4. عدم نگهداری برنج در مکان های مرطوب مانند زیر سینک ظرفشویی یا اتاقی که درب حمام در آن قرار دارد.

برنج من شپشک زده است، چکار باید بکنم؟

شپشک و حشرات برنج

در صورتی که شپشک و حشرات روی برنج تکثیر شده اند، از چند ترفند زیر برای از بین بردن آنها استفاده نمایید:

استفاده از تله: با ریختن برنج در سینی، شپشک ها به اطراف پراکنده خواهند شد، اطراف ظرف سطوح چسبناکی ایجاد کنید تا شپشک ها به آن بچسبند و نتوانند خود را از تله رها کنند. شپشک ها حشرات بسیار ضعیفی هستند و حتی با قرار دادن نوار چسب در مسیر آنها، باعث از بین رفتن آنها خواهید شد.

آب جوش: آب جوش روی برنج بریزید تا شپشک و تخم های آن از بین بروند. سپس شپشک های مرده در سطح آب شناور شده به سادگی می توانید آنها را جدا کنید.

گذاشتن برنج در فریزر: برای از منقرض کردن نسل شپشک ها و تخم آنها، برنج را چند روز در فریزر قرار دهید.

برگ بو یا چریش: برای دور کردن حشرات از برنج، برگ بو و برگ چریش را در برنج بگذارید.

میخک: برای دور کردن شپشک ها، از کمی میخک درون کیسه برنج کمک بگیرید. استفاده از میخک نیز مانند برگ بو، باعث دور شدن شپشک ها می شود.

جعبه کبریت: گوگرد کبریت ها نیز می تواند حشرات را فراری دهد زیرا شپشک ها از بوی گوگرد متنفر هستند.

قرار دادن برنج زیر نور آفتاب: تابش نور آفتاب سبب دور شدن حشرات موذی می شود. پارچه ایی تمیز زیر نور آفتاب پهن کرده و برنج را روی آن بریزید. شپشک دنبال جای تاریک و مرطوب می گردند، در نتیجه از برنج دور می شوند.

قرص سیر: از داروخانه یا عطاری ها می توانید قرص سیر خریداری و در برنج قرار دهید.

گونی برنج را تعویض کنید: اغلب گونی برنج محل تخم گذاری شپشک ها است در نتیجه بعد از کشتن حشرات، برنج را در کیسه جدید بریزید.

بیشتر بخوانید: راه های از بین بردن حشره برنج

طول عمر استاندارد برنج ایرانی

ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا برنج ایرانی تاریخ انقضا دارد؟ برنج ایرانی مانند هر ماده غذایی دیگر تاریخ انقضا دارد. در یک مدت زمان معین تاریخ مصرف آن تمام می شود. به همین دلیل بر روی تمام کیسه های برنج تاریخ انقضا درج شده است.

طول عمر استاندارد برنج ایرانی به وسیله شرکت های تولید کننده تعیین می شود. برنج ایرانی تا زمانی تاریخ مصرف دارد که مثل غذا های دیگر کپک نزده باشد یا بوی بد نداشته باشد. در غیر این صورت ارزش غذایی خود را از دست می دهد.

بهترین زمان برای مصرف برنج ایرانی بعد از شالیکوبی تا دو سال بعد است. اما برنج ایرانی اگر در شرایط خاص ایزوله شود و شرایط نگهداری برنج رعایت شود تا چند سال قابل استفاده می باشد. در نتیجه طول عمر استاندارد برنج ایرانی و حتی خارجی با شرایط نگهداری که پیش تر عرض شد، بسیار بالا می رود.

دوستان عزیز میتوانید جهت مشاهده انواع بهترین برنج های ایرانی اصلی با کیفیت، از صفحه برنج ایرانی مراجعه کرده کنید. طعم بی نظیر برنج ایرانی را با ما تجربه کنید.

تفاوت برنج ایرانی و خارجی از نظر نگهداری چگونه است؟

نوع برنج ایرانی و نوع برنج خارجی از نظر نگهداری نیز با هم تفاوت قابل توجهی دارند .برنج خارجی را می توان در مدت زمان طولانی نگهداری کرد. در واقع برنج خارجی دارای مواد نگهدارنده است و همین مسئله از شپشک زدن برنج یا آسیب زدن حشرات به برنج جلوگیری می کند. متاسفانه برنج خارجی به جز ظاهر زیبا و شکیل هیچ نوع خواص جذاب و مناسبی برای مشتری ندارد اما به خاطر اینکه با قیمت کمتری عرضه می ‌شود، در بازار بسیار مورد استقبال قرار می گیرد. چنین افرادی که می‌ خواهند از برنج مجلسی بهره ‌مند شوند، معمولاً برنج های پاکستانی را انتخاب می کنند.

بیشتر بخوانید: انواع برنج های بین المللی و مقایسه آنها

از کجا برنج مرغوب ایرانی اصل خریداری کنیم؟

مجموعه‌ی برنج‌تو با بهره‌گیری از کارشناسان باتجربه و انتخاب‌ باکیفیت‌ترین انواعِ برنج از مزارعِ درجه‌‌یک، و برنج‌کاران زبردستِ سه استانِ شمالی کشور، گلستان، گیلان و مازندران برنج ناب ایرانی را دستچین نموده و با حذف واسطه‌ها، با بهترین قیمت به دست شما هموطنان عزیز در سراسر کشور می‌رساند. از فروشگاه برنج ایرانی برنج تو، به صورت آنلاین دیدن فرمایید.

برنج‌تو با بیش از سی سال سابقه کار سنتی در شمال کشور، مفتخر است که حالا در بستر آنلاین فعالیت خود را گسترش داده و همراه و هم‌پای همه‌ی مردم ایران‌زمین باشد.

محبوب ترین محصولات برنج ایرانی برنج تو:

برنج طارم

برنج طارم هاشمی

برنج فجر

برنج دم سیاه

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.