• لیست انواع غذاهای ایرانی با برنج

    لیست انواع غذاهای ایرانی با برنج

    احتمالا از غذاهای لذیذ ایرانی با برنج، تنها زرشک پلو با مرغ، قرمه سبزی و خورشت قیمه را تهیه می کنید. ما در اینجا می خواهیم بهترین غذاهای برنجی که می توانید بپزید را معرفی کنیم.

    چهارشنبه 21 مهر 1400 - 08:54
    ادامه...
  • از بین بردن حشره برنج

    از بین بردن حشره برنج

    در صورتی که با مشکل وجود حشرات موذی و شپشک در کیسه های برنج روبرو شده باشید، می دانید که چه معضل بزرگی است. تکثیر آنها با سرعت بالایی صورت می گیرد و در صورتی که برای از بین بردن آنها اقدامی نکنید، تمام برنج شما را آرد برنج تبدیل می کنند.

    چهارشنبه 7 مهر 1400 - 08:58
    ادامه...
  • نحوه صحیح نگهداری برنج

    نحوه صحیح نگهداری برنج

    احتمالا جزء افرادی هستید که می خواهند حجم بالایی از برنج را برای مصرف حداقل 6 ماه خریداری کنند. اما دقت داشته باشید ماندن برنج در شرایط نا مناسب می تواند باعث رشد حشرات، شپشک، کرم و ... روی آن شود! پس با مطالعه این مقاله، با طرز نگهداری برنج آشنا شوید.

    یکشنبه 17 مرداد 1400 - 10:19
    ادامه...
  • کاشت برنج

    کاشت برنج

    برنج چگونه به عمل می آید و بهترین زمان کاشت و برداشت برنج در کدام مناطق است؟ پاسخ این سوال و نکات مهم هنگام کاشت برنج، برای بهره برداری از مرغوب ترین برنج ها را اینجا بیاموزید.

    چهارشنبه 5 آبان 1400 - 13:03
    ادامه...
  • انواع برنج ایرانی

    انواع برنج ایرانی

    در این مقاله تمام برنج های ایرانی پر فروش به شما دوستان معرفی می شود و می توانید هر یک را از فروشگاه برنج تو خریداری نمایید.

    شنبه 2 مرداد 1400 - 14:46
    ادامه...
  • تشخیص برنج ایرانی اصلی

    تشخیص برنج ایرانی اصلی

    به دلیل افزایش متقلبان فروش برنج ایرانی، نحوه تشخیص برنج ایرانی اصل از انواع نامرغوب و تقلبی بسیار اهمیت دارد. به هر حال با توجه به قیمت بالاتر برنج ایرانی و خواص و عطر و بوی بی نظیر آن، باید بتوانید برنج اصلی و مرغوب را از تقلبی و نامرغوب تشخیص دهید.

    چهارشنبه 6 مرداد 1400 - 11:46
    ادامه...
  • آموزش طریقه مصرف سبوس برنج برای سفیدی مو

    آموزش طریقه مصرف سبوس برنج برای سفیدی مو

    سبوس برنج برای سفیدی مو چه خواصی دارد؟ از گذشته تا کنون همه‌ی ما می‌دانیم که سبوس برنج عامل مهمی در رشد و تقویت مو می‌باشد. به همین جهت...

    جمعه 3 بهمن 1399 - 14:19
    ادامه...
  • طرز پخت برنج ایرانی

    طرز پخت برنج ایرانی

    طرز تهیه برنج ایرانی و دستور پخت مجلسی برنج چیزی است که شما باید در انجام آن نهایت مهارت را داشته باشید. باید بدانید که برنج ایرانی...

    پنجشنبه 2 بهمن 1399 - 10:34
    ادامه...
  • چند نوع برنج داریم؟

    چند نوع برنج داریم؟

    برنج یکی از غلات مهم است که می تواند در رژیم غذایی جایگاه ویژه ای داشته باشد. حدود نیمی از مردم جهان به شکل روزانه در یک وعده غذایی حداقل از برنج استفاده می کنند. این موضوع اهمیت شناخت انواع برنج را آشکار می کند.

    چهارشنبه 10 آذر 1400 - 14:25
    ادامه...
  • برنج قهوه ای یا سفید؟

    برنج قهوه ای یا سفید؟

    برنج قهوه ایی و برنج سفید، دو نوع برنج پر مصرف در ایران هستند. سوالات شما در رابطه با مقایسه خواص، ری، طعم و همچنین تفاوت قیمت آنها را ایجا پاسخ داده ایم. با برنج تو همراه باشی تا بهترین تصمیمات را در رنگین کردن سفره خود بگیرید.

    سه شنبه 30 شهریور 1400 - 09:33
    ادامه...

برنج قهوه ای یا سفید؟

برنج قهوه ای یا سفید؟
برنج قهوه ایی و برنج سفید، دو نوع برنج پر مصرف در ایران هستند. سوالات شما در رابطه با مقایسه خواص، ری، طعم و همچنین تفاوت قیمت آنها را ایجا پاسخ داده ایم. با برنج تو همراه باشی تا بهترین تصمیمات را در رنگین کردن سفره خود بگیرید.
اگر دقت کرده باشید در بازار برنج ها، مدل برنج قهوه ای و سفید برای مشتریان عرضه می شود. بیشتر افراد تمایل دارند تفاوت برنج قهوه ای و سفید را بدانند. در واقع این دو مدل برنج چه تفاوتی باهم دارند و کدام یک برای مصرف گزینه بهتری هستند؟ برنج قهوه ای دارای کربوهیدرات بالایی هستند و به دلیل سرشار بودن از سبوس برنج، می توانند خواص مصرفی زیادی داشته باشند. اما آیا بهترین گزینه برنج قهوه ایی است؟

برنج سفید یا قهوه ایی؟

مشخصات برنج قهوه ای 

برنج قهوه ای یک دانه کامل برنج بوده که از مواد مغذی بیشتری نسبت به برنج سفید برخوردار است. در واقع مهمترین تفاوت برنج قهوه ای و سفید مربوط به همین ویژگی می شود. توجه داشته باشید که انواع گوناگون برنج سفید ابتدا از برنج قهوه ای تشکیل می شود. در واقع برنج قهوه‌ای همان برنج سفید است که قسمت سبوس و پوسته آن از بین نرفته است و همچنان دارای غلاف می باشد. 
 
زمانی که برنج ها آسیاب می شوند، غلاف، پوسته و سبوس خود را از دست می‌دهند و به شکل سفید وارد بازار می شوند. توجه داشته باشید که این پوسته و غلاف عمر دانه برنج را افزایش می دهد و آن را در برابر عوامل مختلف به خوبی نگهداری می کند. ضمن اینکه این غلاف و پوسته از مواد مغذی فراوانی همچون ویتامین ها، فیبر  و مواد معدنی برخوردار است. بنابراین تفاوت برنج قهوه ای و سفید را باید در ارزش غذایی آن ها جستجو کرد. 
اگر برنج قهوه ای در برنامه غذایی قرار بگیرد، شما می توانید از مواد مغذی فراوانی بهره مند شوید. همچنین دانه برنج کامل شرایط مناسب برای کاهش ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری قلبی یا سکته مغزی را فراهم می کند و همچنین میزان کلسترول خون را کاهش می دهد.
همچنین بخوانید: 
بهتر است برای اطلاع کامل از تفاوت برنج قهوه ای و سفید نگاهی جامع به خواص و مواد مغذی آن ها داشته باشیم. 

تفاوت برنج قهوه ای و سفید از نظر خواص و مواد مغذی

خواص برنج سفید و قهوه ایی

فرض کنید شما در یک وعده غذایی ۴۵ گرم برنج سفید و قهوه ای برابر با یک چهارم فنجان نوش جان کرده اید. می خواهید بدانید از برنج قهوه ای چه مواد مغذی نصیب بدن شده و از برنج سفید نیز چه بهره ای برده اید؟

برنج قهوه ای از نظر انرژی ۱۷۰ کالری و برنج سفید ۱۶۰ کالری دارد. این موضوع نشان می دهد که تفاوت برنج قهوه ای و سفید از نظر کالری نیز می باشد.  

برنج قهوه ای از نظر پروتئین ۴ گرم و برنج سفید 3 گرم می باشد. این موضوع تفاوت برنج قهوه ای و سفید را به خوبی نشان می دهد. 

برنج قهوه ای تامین کننده یک و نیم درصد چربی و برنج سفید چربی ندارد. میزان چربی نیز تفاوت برنج قهوه ای و سفید را به خوبی آشکار می کند. 

  • برنج قهوه ای با ۳۵ گرم کربوهیدرات همراه است اما این میزان کربوهیدرات در برنج سفید برابر با ۳۶ گرم می باشد.
  • برنج قهوه‌ای ۴ گرم فیبر به همراه دارد اما برنج سفید تنها یک گرم فیبر دارد. 
  • میزان قند و  کلسیم در هر دو برنج برابر با صفر است.
  • میزان آهن در هر دو برنج برابر با 0.36 گرم می باشد.
  • میزان سدیم در برنج قهوه‌ای برابر با ۲۰ گرم و در برنج سفید وجود ندارد.
  • میزان اسیدهای چرب اشباع، میزان اسیدهای چرب ترانس و کلسترول در هر دو برنج قهوه ای و سفید برابر با صفر است.
همان طور که متوجه شدید با این توصیف ارزش غذایی و تفاوت برنج قهوه ای و سفید آشکار شد. در واقع برنج قهوه ای و سفید علاوه بر اینکه تفاوت های آشکاری با هم دارند، شباهت های نسبتاً زیادی نیز با هم دارند.
همچنین بخوانید: 

 میزان فیبر در برنج قهوه ای و سفید 

فیبر موجود در برنج قهوه ایی

 همانطور که متوجه شدید میزان فیبر از جمله تفاوت برنج قهوه ای و سفید بود. برنج قهوه ای در مقایسه با برنج سفید فیبر بالاتری دارد. به طور کلی این برنج نسبت به برنج قهوه ای ۲ تا ۳ گرم فیبر بیشتری به همراه دارد. فیبر برای موارد مختلف همچون درمان یبوست، کم کردن کلسترول بدن، کاهش قند خون، تغذیه باکتری های روده، کاهش میزان احتمال ابتلا به بیماری قلبی و مدیریت وزن کاربرد قابل توجهی دارد. بسیاری از افراد چاق به کمک مصرف فیبر به وزن ایده آل خود می‌رسند. در واقع زمانی که فرد فیبر مصرف می کند، احساس سیری کرده و همین موضوع از پرخوری و افزایش وزن جلوگیری به عمل می آورد.
 
فیبر از مواد ضروری و مورد نیاز بدن است که باید به شکل روزانه مصرف شود. به طور کلی زنان بالای 51 سال به 21 گرم فیبر و زنان زیر ۵۰ سال به ۲۵ گرم فیبر در روز نیاز دارند. مردان بالاتر از ۵۱ سال ۳۰ گرم فیبر و مردان زیر ۵۰ سال به 38  گرم فیبر در روز نیاز خواهند دارند. برای میزان مصرفی فیبر باید به چند عامل مثل سن و کالری مصرفی توجه شود. برای اینکه بدانید میزان مصرف فیبر در بدن شما چقدر است، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

منگنز در برنج سفید و قهوه ای

منگنز یک ماده معدنی عالی و مهم برای عملکرد آنتی اکسیدان های بدن و تولید مورد اهمیت است. برنج قهوه‌ای ماده مغذی را به شکل فراوان ارائه می کند و این موضوع می تواند تفاوت برنج قهوه ای و سفید باشد.

سلنیوم در برنج

سلنیوم یکی دیگر از مواد معدنی فوق‌العاده برای محافظت آنتی اکسیدانی، تولید هورمون تیروئید و عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن می‌باشد. سلنیوم به کمک ویتامین E سلول های بدن را در مقابل سرطان محافظت می نماید. این موضوع نیز می تواند تفاوت برنج قهوه ای و سفید باشد. 
منیزیم نیز در برنج قهوه ای وجود دارد. یک وعده برنج قهوه ای می تواند ۱۱ درصد از نیاز روزانه به منیزیم را تامین کند. منیزیم برای رشد استخوان، انقباض عضلات، انعقاد خون، تولید سلولی و ... اهمیت زیادی دارد.

فولات در برنج قهوه ای

برنج سفید منبع غنی و کامل از فولات است. در واقع این نوع ماده مغذی را می توان در برنج سفید پیدا کرد و این موضوع نیز می تواند تفاوت برنج قهوه ای و سفید باشد. فولات در ساخت  مواد ژنتیکی و DNA اهمیت زیادی دارد. زنان باردار به این نوع ماده مغذی نیاز فراوان دارند. زنان باردار باید در طول روز حدود ۶۰۰ میکروگرم فولات دریافت کنند. همچنین زنانی که به فرزند خود شیر می دهند، باید ۵۰۰ میکروگرم فولاد مصرف نمایند. به طور کلی هر فرد بزرگسال باید حدود ۴۰۰ میکروگرم در روز فولات مصرف کنند.
 

تفاوت برنج قهوه ای و سفید در شاخص قند خون

برنج سفید و قهوه‌ای هر دو در شاخص قند خون از امتیاز بالایی برخوردار هستند. در واقع این شاخص برنج سفید برابر با ۷۲ است و این موضوع نشان می‌دهد که با مصرف برنج، قند خون به سرعت در جریان خون افزایش پیدا می‌کند و جذب می‌شود. این شاخص در برنج قهوه‌ای نیز ۵۰ است. اگر چه این روند نسبت به برنج سفید کمتر و کندتر است اما این میزان نیز برای افراد دیابتی بسیار بالاست.

مقالات پیشنهادی برنج تو:

برنج ایرانی بخرم یا خارجی؟

برنج طارم یا هاشمی؟

تشخیص برنج ایرانی

مقایسه مصرف برنج در ایران و دیگر کشور ها

برنج قرمز چیست و چه خواصی دارد؟

از کجا برنج مرغوب قهوه ایی و سفید ایرانی خریداری کنیم؟

مجموعه‌ی برنج‌تو با بهره‌گیری از کارشناسان باتجربه و انتخاب‌ باکیفیت‌ترین انواعِ برنج از مزارعِ درجه‌‌یک، و برنج‌کاران زبردستِ سه استانِ شمالی کشور، گلستان، گیلان و مازندران برنج ناب ایرانی را دستچین نموده و با حذف واسطه‌ها، با بهترین قیمت به دست شما هموطنان عزیز در سراسر کشور می‌رساند. از فروشگاه برنج ایرانی برنج تو، به صورت آنلاین دیدن فرمایید.

برنج‌تو با بیش از سی سال سابقه کار سنتی در فروش برنج ایرانی در شمال کشور، مفتخر است که حالا در بستر آنلاین فعالیت خود را گسترش داده و همراه و هم‌پای همه‌ی مردم ایران‌زمین باشد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.