• لیست انواع غذاهای ایرانی با برنج

    لیست انواع غذاهای ایرانی با برنج

    احتمالا از غذاهای لذیذ ایرانی با برنج، تنها زرشک پلو با مرغ، قرمه سبزی و خورشت قیمه را تهیه می کنید. ما در اینجا می خواهیم بهترین غذاهای برنجی که می توانید بپزید را معرفی کنیم.

    چهارشنبه 21 مهر 1400 - 08:54
    ادامه...
  • از بین بردن حشره برنج

    از بین بردن حشره برنج

    در صورتی که با مشکل وجود حشرات موذی و شپشک در کیسه های برنج روبرو شده باشید، می دانید که چه معضل بزرگی است. تکثیر آنها با سرعت بالایی صورت می گیرد و در صورتی که برای از بین بردن آنها اقدامی نکنید، تمام برنج شما را آرد برنج تبدیل می کنند.

    چهارشنبه 7 مهر 1400 - 08:58
    ادامه...
  • نحوه صحیح نگهداری برنج

    نحوه صحیح نگهداری برنج

    احتمالا جزء افرادی هستید که می خواهند حجم بالایی از برنج را برای مصرف حداقل 6 ماه خریداری کنند. اما دقت داشته باشید ماندن برنج در شرایط نا مناسب می تواند باعث رشد حشرات، شپشک، کرم و ... روی آن شود! پس با مطالعه این مقاله، با طرز نگهداری برنج آشنا شوید.

    یکشنبه 17 مرداد 1400 - 10:19
    ادامه...
  • کاشت برنج

    کاشت برنج

    برنج چگونه به عمل می آید و بهترین زمان کاشت و برداشت برنج در کدام مناطق است؟ پاسخ این سوال و نکات مهم هنگام کاشت برنج، برای بهره برداری از مرغوب ترین برنج ها را اینجا بیاموزید.

    چهارشنبه 5 آبان 1400 - 13:03
    ادامه...
  • انواع برنج ایرانی

    انواع برنج ایرانی

    در این مقاله تمام برنج های ایرانی پر فروش به شما دوستان معرفی می شود و می توانید هر یک را از فروشگاه برنج تو خریداری نمایید.

    شنبه 2 مرداد 1400 - 14:46
    ادامه...
  • تشخیص برنج ایرانی اصلی

    تشخیص برنج ایرانی اصلی

    به دلیل افزایش متقلبان فروش برنج ایرانی، نحوه تشخیص برنج ایرانی اصل از انواع نامرغوب و تقلبی بسیار اهمیت دارد. به هر حال با توجه به قیمت بالاتر برنج ایرانی و خواص و عطر و بوی بی نظیر آن، باید بتوانید برنج اصلی و مرغوب را از تقلبی و نامرغوب تشخیص دهید.

    چهارشنبه 6 مرداد 1400 - 11:46
    ادامه...
  • آموزش طریقه مصرف سبوس برنج برای سفیدی مو

    آموزش طریقه مصرف سبوس برنج برای سفیدی مو

    سبوس برنج برای سفیدی مو چه خواصی دارد؟ از گذشته تا کنون همه‌ی ما می‌دانیم که سبوس برنج عامل مهمی در رشد و تقویت مو می‌باشد. به همین جهت...

    جمعه 3 بهمن 1399 - 14:19
    ادامه...
  • طرز پخت برنج ایرانی

    طرز پخت برنج ایرانی

    طرز تهیه برنج ایرانی و دستور پخت مجلسی برنج چیزی است که شما باید در انجام آن نهایت مهارت را داشته باشید. باید بدانید که برنج ایرانی...

    پنجشنبه 2 بهمن 1399 - 10:34
    ادامه...
  • چند نوع برنج داریم؟

    چند نوع برنج داریم؟

    برنج یکی از غلات مهم است که می تواند در رژیم غذایی جایگاه ویژه ای داشته باشد. حدود نیمی از مردم جهان به شکل روزانه در یک وعده غذایی حداقل از برنج استفاده می کنند. این موضوع اهمیت شناخت انواع برنج را آشکار می کند.

    چهارشنبه 10 آذر 1400 - 14:25
    ادامه...
  • برنج قهوه ای یا سفید؟

    برنج قهوه ای یا سفید؟

    برنج قهوه ایی و برنج سفید، دو نوع برنج پر مصرف در ایران هستند. سوالات شما در رابطه با مقایسه خواص، ری، طعم و همچنین تفاوت قیمت آنها را ایجا پاسخ داده ایم. با برنج تو همراه باشی تا بهترین تصمیمات را در رنگین کردن سفره خود بگیرید.

    سه شنبه 30 شهریور 1400 - 09:33
    ادامه...

از بین بردن حشره برنج

از بین بردن حشره برنج
در صورتی که با مشکل وجود حشرات موذی و شپشک در کیسه های برنج روبرو شده باشید، می دانید که چه معضل بزرگی است. تکثیر آنها با سرعت بالایی صورت می گیرد و در صورتی که برای از بین بردن آنها اقدامی نکنید، تمام برنج شما را آرد برنج تبدیل می کنند.

برنج ها با توجه به خواص و ویژگی هایی که دارند، تحت آسیب حشرات قرار می گیرند. برای از بین بردن حشره برنج روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می‌ کنیم. حشره برنج بیشتر در برنج های ایرانی دیده می شود. در واقع این حشرات از برنج های طبیعی تغذیه می کنند. این حشرات را با نام شپشک برنج نیز می‌ شناسند و نام علمی آن نیز سیتوفیلوس اوریزا می باشد.

آیا شپشک و کرم برنج خطرناک هستند؟ خیر، نترسید و نگران نباشید، با وجود ظاهر حال بهم زن شپشک، این حشره اصلا برای بدن انسان خطرناک و سمی نیست و نیش نمیزند. به هر حال باید آن از بین ببریم، چرا که اگر سر سفره هنگامی که دارید غذا میل می کنید، یکی از این حشرات توی غذا باشد، ممکن است همان جا بالا بیاورید! در نتیجه برای این که بیشترین لذت را از خوردن غذا ببرید، باید نظافت و پاکیزگی برنج، کاملا رعایت شود.

شپشک برنج چیست؟

این حشرات آفت های ریزی هستند که به محصولات کشاورزی مختلف همچون غلات، گندم، برنج و ... نیز آسیب می رسانند و در واقع این نوع محصولات را به عنوان مواد غذایی خود انتخاب می کنند. خوشبختانه از نظر پزشکی این حشرات خطرناک به حساب نمی آیند و سبب ایجاد عفونت نمی شوند اما می تواند به مواد غذایی آسیب جدی وارد کند.

شپشک برنج یک آفت ریز است که اندازه آن به حدود ۲ تا ۳ میلی متر می رسد. همچنین رنگ آن نیز قهوه ای مایل به سرخ تا سیاه می باشد. لارو این شپشک ها به رنگ سفید شیری می باشد. توجه داشته باشید که شپشک برنج قادر به پرواز است و در هنگام تاریکی جذب منابع نوری می گردد. چنین شپشک هایی، غلات به ویژه برنج را مورد حمله قرار می دهند و قادر هستند سوراخ های ریزی در بدنه غلات از جمله برنج ایجاد کنند.

شپشک هایی که به بلوغ رسیده اند، سرعت قابل توجهی در پرواز از جایی به جای دیگر دارند و می توانند ۳۰ روز زنده بمانند. حشره ها در مغز غلات روزی ۴ تخم می گذارند و لاروها نیز بعد از گذشت ۳ روز از تخم ها بیرون می آیند. هر شپشک قادر است در طول عمرش حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ تخم بگذارد. لاروها در ابتدا به شفیره بعد از گذشت ۵ الی ۱۶ روز به یک شپشک بالغ تبدیل می گردند که این نوع حشرات بیماری انتقال نمی دهند و سبب ایجاد عفونت نیز نمی شوند. همچنین نیش نیز نمی زنند.

دقت داشته باشید کرم برنج عموما همان شپشک است. یعنی هنگامی که از تخم بیرون می آید، به صورت کرم می باشد و بعد تبدیل شدن به لارو و پینه بستن، به شپشک تبدیل می شوند. در نتیجه در این مقاله، منظور از کشتن و از بین بردن حشره برنج، همان شپشک یا کرم برنج می باشد.

از بین بردن شپشک برنج

pavi fvk[

بسیاری از افراد در هنگام تهیه و طبخ برنج یا پاک کردن آن، با این آفت ها مواجه شده‌اند. اگر شما مقدار زیادی برنج خریده اید و حالا با مشکل شپشک زدگی برنج مواجه شده اید، اصلاً نگران نباشید. با به کارگیری روش های از بین بردن حشره برنج می توانید به راحتی از شر آنها خلاص شوید.

راه های زیادی مانند ریختن برنج در سینی و نوار تله، آب جوش، فریز کردن برنج و قرار دادن زیر نور خورشید وجود دارد. البته دقت داشته باشید شپشک برنج از مواد زیر متنفر است و تا بتواند از این مواد فرار می کند:

1. برگ چریش

2. میخک

3. گوگرد

4. قرص سیر

5. قرص برنج (استفاده از این روش به دلیل ریسک بالا اصلا پیشنهاد نمی شود)

6. فلفل خشک

تخم این حشرات ممکن است زمان برداشت و درو کردن محصول و انبار و بسته بندی کردن آن، روی برنج باقی بماند و هنگامی که شرایط رشد آن فراهم شد، شروع به رشد و تکثیر کند. 

شاید بپرسید که آیا این روش ها را می توانیم در خانه انجام دهید؟ بله، لازم به گفتن است که روش هایی که در ادامه برای رفع مشکل کرم و شپشک برنج مطرح می کنیم، روش هایی کاملا خانگی هستند و شما می توانید تمام این مراحل در منزل خود انجام دهید.

روش های طبیعی و موثر کشتن کرم برنج

اگر برنج شما به هر دلیلی دچار لارو، کرم یا شپش زدگی شده، باید از روش های موثر برای از بین بردن حشره برنج استفاده کنید. یکی از روش های موثر برای از بین بردن حشره برنج، استفاده از تله های چسبناک است. تله های چسبناک را می توان با تنوع قابل توجه در بازار پیدا کرد. توجه داشته باشید که شپشک ها به منابع نوری جذب می ‌شوند. همین موضوع باعث می ‌شود تا زمانی که برنج بر روی سینی ریخته شود، شپشک ها به اطراف یعنی ظرف تله های چسبناک متواری شوند. در نتیجه هنگام فرار به این تله ها می‌ چسبند و نمی ‌توانند از آن فرار کنند.

این آفت ها از قدرت قابل توجهی برخوردار نیستند. در نتیجه نمی توانند نوار را از خود جدا کنند. زمانی که به نوار می چسبند، می میرند.

استفاده از آب جوش برای کشتن کرم برنج

استفاده از آب جوش، برای از بین بردن حشرات برنج

یکی دیگر از روش های از بین بردن حشره برنج استفاده از آب جوش است. زمانی که شما بر روی برنج آب جوش می ریزید، شپشک و تخم های آن را از بین می برید. شپشک ها بعد از مرگ بر روی سطح آب معلق می شوند و شما می توانید به راحتی آن ها را از برنج جدا کنید. حرارت دهی به برنج نیز می تواند شپشک و تخم های آن ها را از بین ببرد.

قرار دادن برنج در فریزر برای از بین بردن حشره برنج (راه حل پیشنهادی ما)

استفاده از فریز یخچال جهت کشتن حشرات

یکی دیگر از روش های از بین بردن حشره برنج، گذاشتن برنج در فریزر است. توجه داشته باشید که برنج باید حدود ۴ روز در فریزر باقی بماند. چون تنها در این صورت می توان شپشک های مربوط به برنج را از بین برد. بعد از چند روز می توانید برنج را درآورده و بسته بندی کنید.

استفاده از فریز از بهترین روش های کشتن حشره برنج، بخصوص کرم برنج می باشد. در صورتی که مشکل شما مزاحما کرم برنج است و این کرم ها به شپشک تبدیل نشده اند، حتما از این روش استفاده کنید. فریز می تواند به راحتی بدن نرم کرم را خشک کرده و آن را از بین ببرد.

چریش یا برگ بو برای از بین بردن حشره برنج

برگ چریش حشرات را از برنج میراند

یکی دیگر از روش های از بین بردن حشره برنج استفاده از برگ چریش یا برگ بو در برنج است. زمانی که از این گیاه در برنج استفاده می کنید، حشرات را فراری می دهید.

میخک برای از بین بردن شپشک برنج

استفاده از میخک جهت کشتن حشرات برنج

استفاده از میخک نیز می‌ تواند یکی از روش های کاربردی برای نابودی حشرات برنج باشد. برای این کار می‌ توانید مقداری میخک درون ظرف یا کیسه برنج بگذارید. با این کار، حشرات از وارد شدن به ظرف برنج منصرف می گردند. اگر برنج را در کابینت آشپزخانه نگهداری میکنید، بهتر است کمی میخک در قفسه های نگهداری بگذارید تا شپشک به این قفسه ها و کابینت وارد نشود.

جعبه کبریت

چوب کبریت

جعبه کبریت نیز می تواند یکی از روش های از بین بردن حشره برنج باشد. اگر شما یک جعبه کبریت داخل ظرف برنج یا کیسه برنج قرار دهید، در این صورت بوی گوگرد حشرات برنج را فراری می دهد. در واقع این حشرات از بوی گوگرد متنفر هستند.

تابش خورشید

برنج شپشک زده را می توانید زیر نور آفتاب قرار دهید. آفتاب نیز باعث دور شدن حشرات می شود. برنج های شپشک زده را ابتدا بر روی یک پارچه در معرض نور آفتاب قرار دهید. توجه داشته باشید که شپشک ها آفتاب دوست نیستند. در واقع این حشره به محیط‌ های نمور و تاریک علاقه دارد. به همین خاطر محوطه کیسه برنج را برای زندگی انتخاب می‌ کند.

قرص سیر ضد بید برای از بین بردن حشره برنج

قرص سیر ضد بید می تواند یکی دیگر از روش های از بین بردن شپشک برنج باشد. این قرص ها را از داروخانه ها تهیه کنید و درون برنج بگذارید. توجه داشته باشید که برای از بین بردن حشره برنج از قرص برنج استفاده نکنید. قرص برنج قابلیت تصعید شدن دارد و همچنین بسیار کشنده و سمی است. این قرص باعث نابودی حشره برنج می شود اما به مراتب خطرات بسیاری نیز به همراه دارد.

تعویض گونی برای کشتن کرم برنج

اگر شپشک در تمام گونی برنج شما تخم گذاری کرده، بهتر است بعد از پاکسازی برنج، گونی جدید را برای ریختن برنج انتخاب کنید تا دوباره حشره در آن رشد نکند.

بعضی از روش ها مانند قرار دادن برنج زیر نور و در سینی در باز، باعث پخش شدن شپشک ها در خانه می شود. در نتیجه در این روش ها مراقب باشید که یک تله برای شپشک هایی که در خانه پخش می شوند نصب کنید. چرا که در صورتی که شپشک های فراری یک محیط مناسب در گوشه کناره منزل پیدا کنند، می توانند یک کلونی و یک دسته از شپشک ها را بجای بگذارند که از بین بردن آنها، شما را به زحمت می اندازد.

دیگر روش های خانگی که برای از بین بردن حشره و شپشک برنج استفاده می شود، شامل موارد زیر می باشد:

قرار دادن قرص سیر،  سنگ نمک، زرد چوبه، زنجبیل یا سیر درون برنج.

پیشگیری از رشد و بوجود آمدن شپشک و حشره برنج

حتما جمله پیشگیری بهتر از درمان است را شنیده اید، برای پیشگیری از رشد شپشک و خراب شدن برنج ها و همچنین این همه اعصاب خوردی برای از بین بردن آنها، چند نکته بسیار ساده زیر را انجام دهید:

1. هنگام خرید برنج به سلامت و عدم وجود شپشک در آن، دقت کنید.

2. لازم نیست برنج را در حجم بالا خریداری کنید، پیشنهاد میکنیم هر ماه بیش از نیاز ماهانه، برنج نخرید.

3. بهتر است برنج در ظرف‌ فلزی، شیشه‌ای و یا پلاستیکی درب دار نگهداری شود.

4. نگهداری مقدار کمی فلفل چیلی خشک در نزدیکی محل نگهداری برنج، مخصوصا در کابینت های چوبی، راه موثری است.

5. سعی کنید محل نگهداری برنج، تمیز باشد و به صورت منظم تمیز شود.

  • 6. سعی کنید مکان نگهداری برنج شامل چند ویژگی زیر باشد:
  • کمی با سطح زمین فاصله داشته باشد.
  • کمی با سطح دیوار فاصله داشته باشد.
  • در مکانی خشک و بدون رطوبت نگهداری شود، مخصوصا مکانی که تهویه داشته باشد، بسیار بهتر است. البته نباید باد تهویه یا کولر، مستقیم به برنج برخورد کند.
  • نور مستقیم آفتاب شاید به افزایش شپشک کمک نکند، اما کیفیت برنج را پایین می آورد.
  • 7. برنج های تازه و کهنه را با هم مخلوط نکنید.

بیشتر بخوانید: سم آرسنیک برنج چیست و چگونه از بین می رود؟

نحوه نگهداری برنج، جهت جلوگیری از تکثیر حشرات

نگهداری برنج

احتمالا جزء افرادی هستید که می خواهند حجم بالایی از برنج را برای مصرف حداقل 6 ماه خریداری کنند. اما دقت داشته باشید ماندن برنج در شرایط نا مناسب می تواند باعث رشد حشرات، شپشک، کرم و ... روی آن شود! پس با مطالعه این مقاله، با طرز نگهداری برنج آشنا شوید.

رعایت شرایط نگهداری برنج می تواند طول عمر استاندارد برنج را افزایش دهد و کدبانوی خانه را راضی نگه دارد. نگهداری برنج و مخصوصا برنج ایرانی شرایط مخصوصی دارد. اکثر مردم ایران برنج را به صورت روزانه مصرف می کنند. ماده غذایی در وعده ناهار هر چیزی که باشد پایه اصلی آن برنج است. زیرا منو و غذای سفره ایرانی با برنج تکمیل می شود.

انواع برنج را با ترکیب های مختلفی پخت می کنند، مانند کلم پلو، سبزی پلو با ماهی و ... . در میان انواع برنج ایرانی و خارجی اکثریت خانواده ها برنج ایرانی را انتخاب می کنند، اما شاید از شرایط و طرز نگهداری برنج ایرانی آگاه نباشند. برنج ایرانی در بهترین شرایط آب و هوایی تولید می شود. بسیار با کیفیت و مرغوب هستند. از خاک مرغوب و حاصلخیز تغذیه می کند که این خاک حاصلخیز تاثیر بسیار بالایی بر کیفیت دانه های برنج دارد. به نکات زیر در نگهداری برنج دقت نمایید:

  • خرید با توجه به نیاز ماهانه (دوره کوتاه مدت)
  • دقت به کیفیت برنج در هنگام خرید
  • نگهداری برنج در جای خشک اما خنک
  • استفاده از یک ظرف مناسب برای نگهداری از برنج
  • استفاده از بطری های پلاستیکی و شیشه های نوشابه
  • فاصله داشتن از زمین و دیوار
  • دور از نور خورشید نگهداری شود
  • استفاده از مواد نگهدارنده برنج و دور کننده حشرات
  • پاکسازی برنج قبل از نگهداری

راهنمای خرید برنج مناسب

راهنمای خرید برنج

با توجه به تنوع فراوان انواع برنج های ایرانی و خارجی، برای خرید حرفه ایی برنج که مناسب ذائقه و سلیقه شما باشد، به این راهنمایی نیاز خواهید داشت.

تنوع و کیفیت در بازار برنج بسیار زیاد شده است در نتیجه خرید برنج و تشخیص برنج باکیفیت و خوب را مشکل کرده است. بعضی افراد دوست دارند هر بار که برنج می خرند برند ها و محصولات متنوع ایرانی و خارجی را امتحان کنند. اما برخی دیگر سال ها یک نوع برنج خاص با برند خاص را مصرف می‌کنند، ممکن است برنج ایرانی یا خارجی باشد.

تا همین چند سال قبل قیمت برنج ارزان بود و خرید برنج برای همه افراد بدون داشتن هیچ دغدغه ای امکان پذیر بود. در گذشته خانواده ‌های ایرانی برنج را به صورت کیسه های 40 کیلویی، 50 کیلویی و 100 کیلویی تهیه می‌کردند. اما به دلیل تورم قیمت برنج بسیار گران شده است و طی همین یک سال اخیر قیمت آن 4 تا 5 برابر شده است.

بسته ها و کیسه های برنج نیز کوچک تر شده اند. در نتیجه از عوامل مهم که باعث شد است مردم قدرت خرید برنج باکیفیت ایرانی و خارجی را نداشته باشند قیمت گزاف آن است. در نتیجه برنج در سفره ایرانی ها کمرنگ تر شده است. مردم با توجه به بودجه گاهی ترجیح می دهند برنج های رایج در بازار و عموما بی کیفیت را خریداری نمایند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین برنج

از کجا برنج مرغوب ایرانی اصل خریداری کنیم؟

مجموعه‌ی برنج‌تو با بهره‌گیری از کارشناسان با تجربه و انتخاب‌ باکیفیت‌ترین انواعِ برنج از مزارعِ درجه‌‌یک، و برنج‌ کاران زبردست در سه استان گلستان، گیلان و مازندران برنج ناب ایرانی را دستچین نموده و با حذف واسطه‌ها، با بهترین قیمت به دست شما هموطنان عزیز در سراسر کشور می‌رساند. از فروشگاه برنج ایرانی برنج تو، به صورت آنلاین دیدن فرمایید.

برنج‌تو با بیش از سی سال سابقه کار سنتی در شمال کشور، مفتخر است که حالا در بستر آنلاین فعالیت خود را گسترش داده و همراه و هم‌پای همه‌ی مردم ایران‌زمین باشد.

مقالات مفید:

راهکار تشخیص برنج ایرانی اصلی

برنج طارم بهتر است یا برنج هاشمی

برنج قهوه ایی بهتر است یا برنج سفید

راهنمای خرید حرفه ایی برنج

محبوب ترین محصولات برنج ایرانی برنج تو:

برنج طارم

برنج طارم هاشمی

برنج فجر

برنج دم سیاه

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.