• لیست انواع غذاهای ایرانی با برنج

    لیست انواع غذاهای ایرانی با برنج

    احتمالا از غذاهای لذیذ ایرانی با برنج، تنها زرشک پلو با مرغ، قرمه سبزی و خورشت قیمه را تهیه می کنید. ما در اینجا می خواهیم بهترین غذاهای برنجی که می توانید بپزید را معرفی کنیم.

    چهارشنبه 21 مهر 1400 - 08:54
    ادامه...
  • از بین بردن حشره برنج

    از بین بردن حشره برنج

    در صورتی که با مشکل وجود حشرات موذی و شپشک در کیسه های برنج روبرو شده باشید، می دانید که چه معضل بزرگی است. تکثیر آنها با سرعت بالایی صورت می گیرد و در صورتی که برای از بین بردن آنها اقدامی نکنید، تمام برنج شما را آرد برنج تبدیل می کنند.

    چهارشنبه 7 مهر 1400 - 08:58
    ادامه...
  • نحوه صحیح نگهداری برنج

    نحوه صحیح نگهداری برنج

    احتمالا جزء افرادی هستید که می خواهند حجم بالایی از برنج را برای مصرف حداقل 6 ماه خریداری کنند. اما دقت داشته باشید ماندن برنج در شرایط نا مناسب می تواند باعث رشد حشرات، شپشک، کرم و ... روی آن شود! پس با مطالعه این مقاله، با طرز نگهداری برنج آشنا شوید.

    یکشنبه 17 مرداد 1400 - 10:19
    ادامه...
  • کاشت برنج

    کاشت برنج

    برنج چگونه به عمل می آید و بهترین زمان کاشت و برداشت برنج در کدام مناطق است؟ پاسخ این سوال و نکات مهم هنگام کاشت برنج، برای بهره برداری از مرغوب ترین برنج ها را اینجا بیاموزید.

    چهارشنبه 5 آبان 1400 - 13:03
    ادامه...
  • انواع برنج ایرانی

    انواع برنج ایرانی

    در این مقاله تمام برنج های ایرانی پر فروش به شما دوستان معرفی می شود و می توانید هر یک را از فروشگاه برنج تو خریداری نمایید.

    شنبه 2 مرداد 1400 - 14:46
    ادامه...
  • تشخیص برنج ایرانی اصلی

    تشخیص برنج ایرانی اصلی

    به دلیل افزایش متقلبان فروش برنج ایرانی، نحوه تشخیص برنج ایرانی اصل از انواع نامرغوب و تقلبی بسیار اهمیت دارد. به هر حال با توجه به قیمت بالاتر برنج ایرانی و خواص و عطر و بوی بی نظیر آن، باید بتوانید برنج اصلی و مرغوب را از تقلبی و نامرغوب تشخیص دهید.

    چهارشنبه 6 مرداد 1400 - 11:46
    ادامه...
  • آموزش طریقه مصرف سبوس برنج برای سفیدی مو

    آموزش طریقه مصرف سبوس برنج برای سفیدی مو

    سبوس برنج برای سفیدی مو چه خواصی دارد؟ از گذشته تا کنون همه‌ی ما می‌دانیم که سبوس برنج عامل مهمی در رشد و تقویت مو می‌باشد. به همین جهت...

    جمعه 3 بهمن 1399 - 14:19
    ادامه...
  • طرز پخت برنج ایرانی

    طرز پخت برنج ایرانی

    طرز تهیه برنج ایرانی و دستور پخت مجلسی برنج چیزی است که شما باید در انجام آن نهایت مهارت را داشته باشید. باید بدانید که برنج ایرانی...

    پنجشنبه 2 بهمن 1399 - 10:34
    ادامه...
  • چند نوع برنج داریم؟

    چند نوع برنج داریم؟

    برنج یکی از غلات مهم است که می تواند در رژیم غذایی جایگاه ویژه ای داشته باشد. حدود نیمی از مردم جهان به شکل روزانه در یک وعده غذایی حداقل از برنج استفاده می کنند. این موضوع اهمیت شناخت انواع برنج را آشکار می کند.

    چهارشنبه 10 آذر 1400 - 14:25
    ادامه...
  • برنج قهوه ای یا سفید؟

    برنج قهوه ای یا سفید؟

    برنج قهوه ایی و برنج سفید، دو نوع برنج پر مصرف در ایران هستند. سوالات شما در رابطه با مقایسه خواص، ری، طعم و همچنین تفاوت قیمت آنها را ایجا پاسخ داده ایم. با برنج تو همراه باشی تا بهترین تصمیمات را در رنگین کردن سفره خود بگیرید.

    سه شنبه 30 شهریور 1400 - 09:33
    ادامه...

انواع برنج ایرانی

انواع برنج ایرانی
در این مقاله تمام برنج های ایرانی پر فروش به شما دوستان معرفی می شود و می توانید هر یک را از فروشگاه برنج تو خریداری نمایید.

برنج ایرانی با توجه به خصوصیات ویژه ای که دارد، بسیار مورد توجه قرار  می گیرد. این برنج نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای جهان شناخته شده و معتبر است. بسیاری از افراد تمایل دارند بهترین برنج عطردار ایرانی را خرید کنند اما متاسفانه اطلاعات کافی درباره انواع برنج ایرانی ندارند. همین مسئله خرید برنج ایرانی را سخت و مشکل  می کند. برای اینکه بتوانید بهترین برنج عطردار ایرانی را انتخاب کنید، باید اطلاعات کافی درباره انواع برنج ایرانی داشته باشید.

برنج مناسب شما کدام است؟

 در ایران، بیشتر شهرهای شمالی شرایط اقلیمی مناسب برای پرورش و کشت برنج را دارند. از انواع برنج ایرانی می توان به برنج های اصلاح شده اشاره کرد. هر کدام از این برنج ها به زیر دسته هایی همچون طارم رشتی، طارم هاشمی، طارم محلی، طارم دیلمانی و ... تقسیم بندی می شوند.

برنج ایرانی طارم: بهترین برنج عطردار ایرانی

برنج طارم از انواع برنج ایرانی

برنج طارم می ‌تواند به عنوان بهترین برنج عطردار ایرانی انتخاب شود. این برنج در استان‌های مازندران و گیلان کشت می‌شود و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. برنج های طارم طعم و عطر خوبی دارند و از ماندگاری قابل توجهی برخوردار هستند. از نظر وضعیت ظاهری رنگ سفید متمایل به کرم دارند و نسبتاً کشیده هستند.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که برنج‌ طارم اصالت زنجانی دارد. در زنجان هوا رطوبت کمی دارد و سرد است، به همین خاطر کشاورزان زمانی که برنج طارم را در منطقه زنجان پرورش می دهند، نیاز به سم کمی برای پرورش دارند.

در مورد انواع برنج طارم می‌توان به انواع برنج طارم عطری، برنج طارم هاشمی، طارم سنگی، طارم استخوانی، طارم فریدونکنار، برنج طارم دم سیاه و طارم کشت دوم اشاره کرد. نامگذاری بر حسب منطقه کشت مربوط به برنج طارم است. گاهی نیز برنج‌ها با توجه به نام کشاورزان نام گذاری می شوند. به عنوان مثال برنج حسن سرایی، برنج علی کاظمی و برنج هاشمی.

قیمت هر کیلوگرم برنج طارم: 36000 تا 47000 تومان

برنج ایرانی هاشمی: بهترین برنج ایرانی از نظر طعم و مزه

برنج هاشمی از بهترین انواع برنج ایرانی

 برنج ایرانی هاشمی می تواند بهترین برنج عطردار ایرانی باشد. این برنج در استان گیلان بیشتر مورد کشت واقع می شود. در واقع منطقه بومی کشت برنج هاشمی استان گیلان است. نخستین بار فردی به نام یوسف هاشمی کشت این نوع برنج را در استان گیلان انجام داده است. اصالت برنج هاشمی به برنج بینام مربوط می گردد.

برنج هاشمی از نظر قدی نسبت به سایر برنج ها کشیده تر است به. همین خاطر به عنوان بهترین برنج ایرانی از نظر پخت نیز شناخته می شود. برنج هاشمی با قد کشیده خود می ‌تواند یک برنج مجلسی و خوش پخت باشد. این برنج در وضعیت خام، طولی برابر با 7 تا 8 میلیمتر دارد  و به شکل سرد یا گرم در بازار عرضه می گردد.

قیمت هر کیلوگرم برنج هاشمی: 37000 تا 46000 تومان

برنج هاشمی سرد

حال باید دید برنج سرد و گرم هاشمی چه تفاوتی باهم دارند؟ تفاوت برنج سرد و گرم مربوط به زمان برداشت آن هاست. برنج سرد نسبت به برنج گرم کیفیت بهتری دارد. در واقع این برنج ۷ تا ۱۰ روز زودتر از برنج گرم برداشت می شود.

 برنج هاشمی با توجه به ساقه های نازک و بلندی که دارد، مکان مناسبی برای لانه گزینی کرم ساقه خوار نیست. از این رو کمتر مورد سم پاشی قرار می گیرد. 

برنج طارم هاشمی: بهترین برنج عطردار ایرانی

برنج طارم هاشمی یکی دیگر از انواع برنج ایرانی است که به شکل مرغوب و باکیفیت عرضه می‌ گردد. بیشتر افراد با شنیدن نام برنج ایرانی طارم هاشمی تصور می کنند این نوع برنج با مخلوط کردن برنج هاشمی و طارم در هنگام برداشت عرضه می گردد. ترکیب برنج هاشمی و طارم در زمان کشت برنج توسط شالیکاران انجام می شود.

 شالیکاران بذر مربوط به هر دو برنج را با هم مخلوط کرده و کشت می کنند. این مخلوط کردن در زمان برداشت انجام نمی شود. برنج طارم هاشمی با توجه به خصوصیات ویژه ای که دارد، در برابر آفت و کم آبی مقاومت  بسیار خوبی از خود نشان می دهد.

حتما بخوانید: مقایسه برنج طارم و هاشمی

برنج ایرانی ندا

برنج ایرانی ندا از جمله برنج های اصلاح شده است که در برابر حشرات، آفت و کم آبی مقاومت خوبی دارد. برنج ندا از ترکیب طارم سنگی، برنج حسن سرایی و برنج اصلاح شده آمل به دست می آید. این برنج در میان انواع برنج ایرانی اصلاح شده قیمت کمتری را به خود اختصاص می‌دهد. از نظر ظاهر به برنج طارم شباهت بسیاری دارد. متاسفانه افرادی که در شناخت انواع برنج ایرانی سررشته چندانی ندارند، ممکن است این برنج را به عنوان برنج طارم اشتباه بگیرند.

برنج ایرانی کشت دوم طارم: بهترین انواع برنج ایرانی

برنج ایرانی کشت دوم طارم نیز می‌تواند بهترین انواع برنج ایرانی باشد. این برنج متعلق به محدوده فریدونکنار است. منظور از کشت دوم این است که برنج بعد از برداشت اول، در فصل تابستان به زیر کشت می رود و در فصل پاییز نیز برداشت می گردد. برنج کشت دوم طارم می تواند به عنوان بهترین برنج عطردار ایرانی معرفی شود. در واقع  تصور بر این است که بهره مندی این برنج از باران های پاییزی باعث شده عطر بیشتری داشته باشند. از خصوصیات این نوع برنج باید به این موضوع اشاره کرد که در پرورش آن از سم استفاده نمی شود.

برنج فجر

برن جر از انواع برنج ایرانی

برنج فجر یک برنج اصلاح شده می باشد که کیفیت خوبی دارد اما به پای برنج های طارم و هاشمی نمی رسد. این برنج با اندازه متوسط، رنگ سفید کدر و شکل خنجری معرفی می گردد. چنین برنج‌هایی برای مصرف روزانه گزینه مناسبی است. این نوع برنج بعد از پخت  کشیده شده و می تواند بهترین نوع برنج ایرانی از نظر پخت باشد.

قیمت هر یک کیلوگرم برنج فجر: 27000 تا 38000 تومان

برنج ایرانی دم سیاه

برنج ایرانی دم سیاه

برنج دم سیاه، چه برنجی است؟ دم شلتوک برخی محصولات برنج، پس از رسیدن در شالیزار ها، سیاه می شود و به همین دلیل به آن ها برنج دم سیاه می گویند. برنج های دم سیاه محصول اصیل ایران بوده و از بهترین برنج های دنیا به شمار می رود. البته برنج دم سیاه و دیگر انواع برنج ایرانی، شاید کشیدگی و شفافیت بعضی برنج های خارجی را نداشته باشند، اما همانگونه که میدانید به لحاظ عطر و طعم و همچنین خواص طبیعی موجود در آن، یک سر و گردن از برنج های خارجی بهتر هستند. 

برنج قهوه ایی

برنج قهوه ایی از بهترین انواع برنج ایرانی

برنج قهوه ایی در ایران بیشتر با ویژگی لاغری خود شناخته شده‌است. اما اگر تنها این ویژگی از برنج قهوه‌ای را می‌دانید در واقع در حق آن اجحاف کرده‌اید. خواص و ویژگی‌های این برنج به قدری زیاد است که برخی کشور‌ها حتی حاضر نیستند لحظه‌ای جای آن را به برنج سفید بدهند. طعم خوب و خوشمزه آن نیز مزید بر علت شده تا این محصول بیش از پیش در میان مصرف‌کنندگان محبوب شود.

قیمت هر یک کیلوگرم برنج قهوه ایی: 37000 تا 38000 تومان

برنج ایرانی شیرودی

برنج شیرودی از انواع برنج ایرانی

برنج ایرانی شیرودی از نمونه برنج‌های اصلاح شده است که از ترکیب برنج خزر و رقم دیلمانی به دست می آید. دانه های این برنج بعد از پخت  به  مقدار کمی سفت می گردند. این در حالی است که برنج های طارم بعد از پخت نرم و کشیده می شوند. دانه برنج شیرودی کشیده بوده و هنگامی که زیر دندان قرار می گیرند، عطری ندارند. چالوس، تنکابن و آمل از جمله شهرهایی هستند که برنج شیرودی کشت می‌کنند.

برنج نیم دانه چیست؟

برنج نیم دانه در واقع همان برنج سالمی است که در فرآوری برنج  شکسته و خرد می شود. چنین برنجی از نظر طعم، بو و مزه مانند برنج های سالم می باشد. در واقع برنج های نیم دانه با قیمت کمتری فروخته می‌شوند. چون مانند برنج های سالم کامل نیستند. این قیمت ارزان آن و تفاوت قیمت به خاطر نیم دانه و شکسته بودن آن ها می باشد. برنج های نیم دانه می توانند برای استفاده در مجالس گزینه مناسبی باشند.

برنج نیم دانه

برنج ایرانی صدری

برنج صدری می‌تواند بهترین برنج ایرانی از نظر طعم و مزه باشد. این برنج در استان گیلان کشت می شود و به سه دسته دم قرمز، دم زرد و دم سیاه تقسیم می گردد. در واقع دانه برنج صدری برابر با 8.7 میلی متری بوده که بعد از پخت این میزان 11.7 می‌رسد.

برنج صدری با توجه به طعم و مزه فوق العاده، قد کشیده و نحوه پخت به عنوان یک برنج مجلسی برای پذیرایی از مهمانان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برنج قهوه ای یا سفید؟

برنج قهوه ایی و برنج سفید، دو نوع برنج پر مصرف در ایران هستند. سوالات شما در رابطه با مقایسه خواص، ری، طعم و همچنین تفاوت قیمت آنها را ایجا پاسخ داده ایم. با برنج تو همراه باشی تا بهترین تصمیمات را در رنگین کردن سفره خود بگیرید.
اگر دقت کرده باشید در بازار برنج ها، مدل برنج قهوه ای و سفید برای مشتریان عرضه می شود.
بیشتر افراد تمایل دارند تفاوت برنج قهوه ای و سفید را بدانند. در واقع این دو مدل برنج چه تفاوتی باهم دارند و کدام یک برای مصرف گزینه بهتری هستند؟ برنج قهوه ای دارای کربوهیدرات بالایی هستند و به دلیل سرشار بودن از سبوس برنج، می توانند خواص مصرفی زیادی داشته باشند. اما آیا بهترین گزینه برنج قهوه ایی است؟

برنج سفید یا قهوه ایی؟

  • برنج قهوه ای با ۳۵ گرم کربوهیدرات همراه است اما این میزان کربوهیدرات در برنج سفید برابر با ۳۶ گرم می باشد.
  • برنج قهوه‌ای ۴ گرم فیبر به همراه دارد اما برنج سفید تنها یک گرم فیبر دارد. 
  • میزان قند و  کلسیم در هر دو برنج برابر با صفر است.
  • میزان آهن در هر دو برنج برابر با 0.36 گرم می باشد.
  • میزان سدیم در برنج قهوه‌ای برابر با ۲۰ گرم و در برنج سفید وجود ندارد.
  • میزان اسیدهای چرب اشباع، میزان اسیدهای چرب ترانس و کلسترول در هر دو برنج قهوه ای و سفید برابر با صفر است.
  • ادامه مطلب: مقایسه برنج قهوه ایی و سفید

برنج تراریخته

برنج تراریخته اصلاح ژنتیک شده

در ایران به لطف رشد علم ژنتیک، توانسته اند بعضی از انواع برنج های ایرانی را اصلاح ژنتیک کرده و به تولید انبوه برسانند. برن هایی که از این طریق برداشت شده و وارد بازار می شوند را برنج تراریخته می نامند.

تهیه و تنظیم: مجله‌ی فروشگاه اینترنتی برنج ایرانی برنج‌ تو

پیشنهاد می کنیم مقالات زیر را نیز مطالعه بفرمایید:

1. نحوه تشخیص برنج ایرانی اصل

2. نحوه صحیح نگهداری برنج

3. لیست غذاهای ایرانی با برنج

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.