• لیست انواع غذاهای ایرانی با برنج

    لیست انواع غذاهای ایرانی با برنج

    احتمالا از غذاهای لذیذ ایرانی با برنج، تنها زرشک پلو با مرغ، قرمه سبزی و خورشت قیمه را تهیه می کنید. ما در اینجا می خواهیم بهترین غذاهای برنجی که می توانید بپزید را معرفی کنیم.

    چهارشنبه 21 مهر 1400 - 08:54
    ادامه...
  • از بین بردن حشره برنج

    از بین بردن حشره برنج

    در صورتی که با مشکل وجود حشرات موذی و شپشک در کیسه های برنج روبرو شده باشید، می دانید که چه معضل بزرگی است. تکثیر آنها با سرعت بالایی صورت می گیرد و در صورتی که برای از بین بردن آنها اقدامی نکنید، تمام برنج شما را آرد برنج تبدیل می کنند.

    چهارشنبه 7 مهر 1400 - 08:58
    ادامه...
  • نحوه صحیح نگهداری برنج

    نحوه صحیح نگهداری برنج

    احتمالا جزء افرادی هستید که می خواهند حجم بالایی از برنج را برای مصرف حداقل 6 ماه خریداری کنند. اما دقت داشته باشید ماندن برنج در شرایط نا مناسب می تواند باعث رشد حشرات، شپشک، کرم و ... روی آن شود! پس با مطالعه این مقاله، با طرز نگهداری برنج آشنا شوید.

    یکشنبه 17 مرداد 1400 - 10:19
    ادامه...
  • کاشت برنج

    کاشت برنج

    برنج چگونه به عمل می آید و بهترین زمان کاشت و برداشت برنج در کدام مناطق است؟ پاسخ این سوال و نکات مهم هنگام کاشت برنج، برای بهره برداری از مرغوب ترین برنج ها را اینجا بیاموزید.

    چهارشنبه 5 آبان 1400 - 13:03
    ادامه...
  • انواع برنج ایرانی

    انواع برنج ایرانی

    در این مقاله تمام برنج های ایرانی پر فروش به شما دوستان معرفی می شود و می توانید هر یک را از فروشگاه برنج تو خریداری نمایید.

    شنبه 2 مرداد 1400 - 14:46
    ادامه...
  • تشخیص برنج ایرانی اصلی

    تشخیص برنج ایرانی اصلی

    به دلیل افزایش متقلبان فروش برنج ایرانی، نحوه تشخیص برنج ایرانی اصل از انواع نامرغوب و تقلبی بسیار اهمیت دارد. به هر حال با توجه به قیمت بالاتر برنج ایرانی و خواص و عطر و بوی بی نظیر آن، باید بتوانید برنج اصلی و مرغوب را از تقلبی و نامرغوب تشخیص دهید.

    چهارشنبه 6 مرداد 1400 - 11:46
    ادامه...
  • آموزش طریقه مصرف سبوس برنج برای سفیدی مو

    آموزش طریقه مصرف سبوس برنج برای سفیدی مو

    سبوس برنج برای سفیدی مو چه خواصی دارد؟ از گذشته تا کنون همه‌ی ما می‌دانیم که سبوس برنج عامل مهمی در رشد و تقویت مو می‌باشد. به همین جهت...

    جمعه 3 بهمن 1399 - 14:19
    ادامه...
  • طرز پخت برنج ایرانی

    طرز پخت برنج ایرانی

    طرز تهیه برنج ایرانی و دستور پخت مجلسی برنج چیزی است که شما باید در انجام آن نهایت مهارت را داشته باشید. باید بدانید که برنج ایرانی...

    پنجشنبه 2 بهمن 1399 - 10:34
    ادامه...
  • چند نوع برنج داریم؟

    چند نوع برنج داریم؟

    برنج یکی از غلات مهم است که می تواند در رژیم غذایی جایگاه ویژه ای داشته باشد. حدود نیمی از مردم جهان به شکل روزانه در یک وعده غذایی حداقل از برنج استفاده می کنند. این موضوع اهمیت شناخت انواع برنج را آشکار می کند.

    چهارشنبه 10 آذر 1400 - 14:25
    ادامه...
  • برنج قهوه ای یا سفید؟

    برنج قهوه ای یا سفید؟

    برنج قهوه ایی و برنج سفید، دو نوع برنج پر مصرف در ایران هستند. سوالات شما در رابطه با مقایسه خواص، ری، طعم و همچنین تفاوت قیمت آنها را ایجا پاسخ داده ایم. با برنج تو همراه باشی تا بهترین تصمیمات را در رنگین کردن سفره خود بگیرید.

    سه شنبه 30 شهریور 1400 - 09:33
    ادامه...

تشخیص برنج ایرانی اصلی

تشخیص برنج ایرانی اصلی
به دلیل افزایش متقلبان فروش برنج ایرانی، نحوه تشخیص برنج ایرانی اصل از انواع نامرغوب و تقلبی بسیار اهمیت دارد. به هر حال با توجه به قیمت بالاتر برنج ایرانی و خواص و عطر و بوی بی نظیر آن، باید بتوانید برنج اصلی و مرغوب را از تقلبی و نامرغوب تشخیص دهید.

بسیاری از افراد زمانی که تصمیم به خرید برنج ایرانی می گیرند، با مشکلات بسیاری مواجه می شوند. راه‌های تشخیص برنج ایرانی اصل متفاوت بوده و فردی که تمایل به تشخیص برنج ایرانی اصل دارد، باید هم مشخصه های برنج تقلبی و هم ویژگی‌های برنج اصلی ایرانی را بشناسد. زیرا انواع برنج‌ها از نظر بافت، دارای شکل و فرم یکسانی می باشند. 

بحث مرغوبیت از بحث اصلی و تقلبی بودن جدا است. ممکن است یک برنج، برنج اصلی و ایرانی باشد، اما مرغوب نباشد. در ادامه تمام راه های تشخیص برنج اصلی از برنج تقلبی، راه های تشخیص برنج مرغوب از نا مرغوب و همچنین راه های تشخیص برنج ایرانی از خارجی را به شما آموزش خواهیم داد.

اگرچه افراد سودجو از تکنیک های مختلف برای فروش برنج نامرغوب، تقلبی، پلاستیکی و یا خارجی بجای برنج اصل ایرانی خود استفاده می ‌کنند، اما اگر شما مشخصه های برنج تقلبی، برنج اصلی ایرانی و برنج خارجی را به خوبی بدانید، می ‌توانید بهترین برنج ایرانی را شناسایی و خریداری نمایید.

ترنفند های تشخیص برنج ایرانی اصلی

با توجه به نکات و ترفند های زیر، می توانید به راحتی برنج ایرانی اصلی را از تقلبی و خارجی جدا کنید و پس از خرید، استرس این را نداشته باشید که پول خود را در جوب ریخته باشید. 

اگرچه روش های تشخیص برنج ایرانی با مشخصات ظاهری، امکان خرید برنج مرغوب را فراهم می کند، اما واقعیت امر این است که بهترین روش تشخیص برنج ایرانی، پخت آن است. اما وقتی شرایط پخت برنج را داشته باشید، حتما آن را خریداری کرده اید، و ممکن است امکان تعویض برنج را نداشته باشید! به همین جهت دانستن ترفتند هایی که قبل از پختن برنج بتوانید اصلی و ایرانی بودن برنج را تشخیص دهید، بسیار مهم است.

- عطر زیاد و مطبوع برنج اصلی ایرانی

عطر برنج ایرانی

همان طور که می دانید برنج ایرانی با عطر فوق العاده عرضه می‌شود. این عطر به قدری است که هیچ نوع برنجی با آن قابل مقایسه نیست. چنین موضوعی امکان تشخیص برنج ایرانی را از برنج های پاکستانی و خارجی آسان می کند.

نحوه تشخیص: برای تشخیص عطر و بوی برنج ایرانی می توانید دو مدل برنج را به شکل همزمان در کف دو دست قرار دهید. در این صورت می ‌توانید عطر هر کدام از برنج ها را با یکدیگر مقایسه کنید. متاسفانه برخی از افراد سودجو مقداری برنج خوش عطر را داخل کیسه های برنج تقلبی می‌ریزند و همین مسئله باعث اشتباه در افراد می شود. برای حل این مشکل باید چند دانه برنج را بردارید و به آن فوت کنید. آن گاه دانه های برنج را در دهان قرار دهید. اگر برنج ها طعم مطبوعی ندارند، برنج اصل ایرانی نیستند.

- پخت مناسب و میزان ری طبیعی برنج اصلی ایرانی

پخت برنج ایرانی اصل

یکی دیگر از راه‌های تشخیص برنج ایرانی اصلی توجه به پخت آن می باشد. برنج های ایرانی در زمان دم کشیدن بسیار خوب قد می کشند و ری می کنند. در واقع این برنج ها به علت نداشتن رطوبت، آب موجود در قابلمه را جذب کرده و تغییر اندازه می دهند.

البته دقت داشته باشید ری و کش آمدن برنج ایرانی از جهت میزان تفاوت آن با اندازه اولیه برنج می باشد، نه مقایسه طول برنج اصلی و تقلبی در پایان کار. یعنی ممکن است برنج تقلبی پس از پخت، طول بیشتری از برنج ایرانی داشته باشد. اما میزان ری و کش آمدن هر برنج را نسبت به اندازه اولیه همان برنج، مقایسه کنید. در این حالت برنج ایرانی اصلی نسبت به طول اولیه، ری بیشتری دارد.

- ظاهر برنج ایرانی اصلی

ظاهر برنج ایرانی بدون ترک عرضی

یکی از راه‌های تشخیص برنج ایرانی اصلی از تقلبی این است که برنج در ظاهر خود دارای ترک های عرضی یا برش نباشد. برنج هایی که دارای ترک و برش هستند، به راحتی شکسته و خرد می شوند. برنج های ترک دار نشان می دهند که این نوع برنج ها بعد از طی کردن پروسه خشک کردن و بیرون آمدن از کارخانه‌ها در معرض هوای سرد یا باد قرار گرفته‌اند.

مشخصه های برنج تقلبی چیست؟

برنج تقلبی

در صورت شناخت ویژگی های برنج تقلبی و برنج پلاستیکی، تشخیص برنج اصلی بسیار ساده تر می شود. به همین منظور چند ویژگی بارز برنج های تقلبی را با هم میبینیم:

- مقاومت زیاد برنج تقلبی در برابر نور خورشید

همچنین برای اصل بودن برنج ایرانی می توانید مقداری از آن را داخل یک شیشه بریزید و درب شیشه را محکم ببندید. شیشه حاوی برنج را در معرض نور خورشید بگذارید. اگر برنج درون شیشه کپک زد، یعنی این برنج اصل است. چون در نمونه های تقلبی کپک زدن اتفاق نمی‌ افتد. توجه داشته باشید که به طور کلی نور خورشید برای برنج های طبیعی مضر بوده و باعث کپک زدن آن ها می شود.

- چگالی کمتر از چگالی آب برنج تقلبی

برنج را در مقداری آب بریزید، اگر برنج به حالت ته نشین در کف ظرف نشست، برنج اصلی است، اما اگر بر روی آب باقی ماند، برنج تقلبی بوده و قابلیت مصرف ندارد. حتی ممکن است برنجی که به سطح آب بیاید، حاوی مقداری پلاستیک و مواد مضر نیز باشد.

- مقاومت در برابر پودر شدن برنج تقلبی

برنجی که در هاون کوبیده شود نیز می تواند برنج تقلبی را مشخص کند. اگر بعد کوبیدن مقداری از برنج مورد نظر در هاون، کاملا پودر نشود، برنج اصلی نسیت و ممکن است حاوی مقداری پلاستیک و یا دیگر مواد اضافی باشد.

- شفافیت بالای برنج تقلبی

به برنج های کاملا شفاف و بلوری دل نبندید، چرا که یکی از ویژگی های برنج تقلبی، رنگ کاملا شفاف و بلورین آن است.

- مقاومت در برابر رطوبت برنج تقلبی

همچنین برنج های پلاستیکی و تقلبی، بعد از اینکه آن را خیس کرده و به مدت حداقل سه روز در آن شرایط نگه داشته باشید، کپک نمیزنند. بله از دیگر ویژگی های برنج تقلبی، مقاومت آنها در برابر رطوبت می باشد.

کپک زدن برنج مرغوب بعد از 5 ساعت در آب

ترفند های تشخیص برنج مرغوب از نامرغوب

ابتدا ویژگی های برنج مرغوب و نامرغوب را ببینیم. برنج مرغوب و نامرغوب، کیفیت خرید شما را مشخص می کند، نه اصلی یا تقلبی بودن آن را. برنج های مرغوب خرده برنج ندارند و با بافت یکدست و یکسانی عرضه می شوند. ممکن است شما برنج مناسبی خرید کرده باشید، اما این برنج به اندازه کافی مرغوب نباشد. به عنوان مثال یک کیسه برنج با دو مدل برنج پر شده باشد! رنگ برنج، رگ داشتن یا نداشتن، نرم و سفت بودن برنج و ... از جمله راه‌های تشخیص برنج مرغوب می باشند.

افرادی که تجربه پخت برنج ایرانی را دارند، با ویژگی های آن در پخت کاملاً آشنا هستند.

در ابتدا این نکته را به یاد داشته باشید که برنج های نامرغوب زمانی که بر آتش گرفته می شوند، می سوزند و دود می کنند اما نمونه برنج‌های ایرانی و اصل حالت برشته به خود می گیرند.

خشکی برنج؛ تشخیص مرغوبیت برنج

دستگاه خشک کن برنج

یکی دیگر از راه‌های تشخیص برنج اصلی توجه به خشک بودن برنج است. همان طور که می‌دانید برنج ها در زمان برداشت، رطوبت نسبتاً بالایی دارند. برنج های مرطوب مشکلات بسیاری را در نگهداری و پخت ایجاد می کنند. ضمن اینکه این نوع برنج ها در مقابل حشرات بسیار آسیب پذیر می باشند. همچنین به یاد داشته باشید که خشک بودن برنج، یکی از نشانه های مرغوبیت و کیفیت خوب آن است.

کارخانه ها به خشک کردن برنج های تازه برداشت شده بسیار اهمیت می دهند. آن ها برای خشک کردن برنج های تازه از دستگاه های خشک کن مخصوص استفاده می کنند. این دستگاه ها رطوبت برنج را کم می کنند. به طور کلی میزان استفاده از دستگاه های خشک کن در کیفیت برنج نقش مهمی دارد.

زمان و همچنین میزان حرارتی که برنج با آن تحت فرآیند خشک شدن قرار می‌گیرد، می‌تواند یکی از عوامل موثر در کیفیت برنج باشد. به عنوان مثال بعضی از کارخانه ها فرآیند خشک کردن را با افزایش دما و کوتاه کردن زمان، سرعت می بخشند. این مسئله تاثیر منفی بر روی کیفیت برنج به همراه دارد و از مرغوبیت برنج می کاهد.

نحوه تشخیص: در چنین شرایطی برنج خشک شده کم‌کم به شکل پوک در می آید. بهترین برنج ها از ظاهر سفت و مقاومی برخوردار هستند. برای تشخیص برنج با کیفیت و سفت شده، می توانید آن را زیر دندان بگذارید و فشار بر آن وارد کنید. اگر برنج تحت فرآیند خشک شدن اصولی قرار نگرفته باشد، به راحتی خرد شده و می شکند.

توجه به بافت یکدست برنج؛ تشخیص مرغوبیت برنج

بافت یکدست برنج

یکی دیگر از راه‌های تشخیص برنج ایرانی اصل بافت یک دست برنج می باشد. در واقع برنج های مرغوب ایرانی بدون نیم دانه و شکسته عرضه می شوند. در حالت نرمال در هر کیسه برنج، ۴ درصد برنج نیم دانه و خرد شده دیده می شود. این شکستگی و خردشدگی ممکن است به دلایلی از جمله حمل و انتقال برنج ها باشد. هرچه دانه های ناقص و شکسته کمتر باشد، مرغوبیت برنج بیشتر است.

دقت داشته باشید وجود بعضی حشره ها مانند شپشک یا کرم برنج، می توانند مرغوبیت برنج را از بین ببرند. در نتیجه راه های جلوگیری از این واقعه و از بین بردن حشره و شپشک برنج را حتما مطالعه نمایید.

روش های تشخیص برنج ایرانی از پاکستانی

برنج پاکستانی

برخی از برنج ها نیز دارای خاصیت نیمه بلوری یا نیمه شفاف هستند. این برنج ها همان برنج های ایرانی اصل می باشند. توجه داشته باشید که برنج های ایرانی مانند برنج های خارجی کدر نیستند. در واقع این نوع برنج ها از نظر رنگ شیری و سفید هستند و از برنج های هندی و پاکستانی کوتاه تر می باشند. این ویژگی مهم ترین روش تشخیص برنج ایرانی از پاکستانی است.

از کجا برنج مرغوب ایرانی اصل خریداری کنیم؟

مجموعه‌ی برنج‌تو با بهره‌گیری از کارشناسان باتجربه و انتخاب‌ باکیفیت‌ترین انواعِ برنج از مزارعِ درجه‌‌یک، و برنج‌کاران زبردستِ سه استانِ شمالی کشور، گلستان، گیلان و مازندران برنج ناب ایرانی را دستچین نموده و با حذف واسطه‌ها، با بهترین قیمت به دست شما هموطنان عزیز در سراسر کشور می‌رساند. از فروشگاه برنج ایرانی برنج تو، به صورت آنلاین دیدن فرمایید.

برنج‌تو با بیش از سی سال سابقه کار سنتی در شمال کشور، مفتخر است که حالا در بستر آنلاین فعالیت خود را گسترش داده و همراه و هم‌پای همه‌ی مردم ایران‌زمین باشد.

پیشنهاد می کنیم مقالات زیر را مطالعه بفرمایید:

1. انواع برنج ایرانی

2. برنج ایرانی بخریم یا برنج خارجی؟

3. راهنمای خرید برنج به صورت حرفه ایی

4. برنج قهوه ایی بهتر است یا برنج سفید؟

5. برنج طارم بهتر است یا برنج هاشمی

محبوب ترین محصولات برنج ایرانی برنج تو:

برنج طارم

برنج طارم هاشمی

برنج فجر

برنج دم سیاه

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.