• لیست انواع غذاهای ایرانی با برنج

    لیست انواع غذاهای ایرانی با برنج

    احتمالا از غذاهای لذیذ ایرانی با برنج، تنها زرشک پلو با مرغ، قرمه سبزی و خورشت قیمه را تهیه می کنید. ما در اینجا می خواهیم بهترین غذاهای برنجی که می توانید بپزید را معرفی کنیم.

    چهارشنبه 21 مهر 1400 - 08:54
    ادامه...
  • از بین بردن حشره برنج

    از بین بردن حشره برنج

    در صورتی که با مشکل وجود حشرات موذی و شپشک در کیسه های برنج روبرو شده باشید، می دانید که چه معضل بزرگی است. تکثیر آنها با سرعت بالایی صورت می گیرد و در صورتی که برای از بین بردن آنها اقدامی نکنید، تمام برنج شما را آرد برنج تبدیل می کنند.

    چهارشنبه 7 مهر 1400 - 08:58
    ادامه...
  • نحوه صحیح نگهداری برنج

    نحوه صحیح نگهداری برنج

    احتمالا جزء افرادی هستید که می خواهند حجم بالایی از برنج را برای مصرف حداقل 6 ماه خریداری کنند. اما دقت داشته باشید ماندن برنج در شرایط نا مناسب می تواند باعث رشد حشرات، شپشک، کرم و ... روی آن شود! پس با مطالعه این مقاله، با طرز نگهداری برنج آشنا شوید.

    یکشنبه 17 مرداد 1400 - 10:19
    ادامه...
  • کاشت برنج

    کاشت برنج

    برنج چگونه به عمل می آید و بهترین زمان کاشت و برداشت برنج در کدام مناطق است؟ پاسخ این سوال و نکات مهم هنگام کاشت برنج، برای بهره برداری از مرغوب ترین برنج ها را اینجا بیاموزید.

    چهارشنبه 5 آبان 1400 - 13:03
    ادامه...
  • انواع برنج ایرانی

    انواع برنج ایرانی

    در این مقاله تمام برنج های ایرانی پر فروش به شما دوستان معرفی می شود و می توانید هر یک را از فروشگاه برنج تو خریداری نمایید.

    شنبه 2 مرداد 1400 - 14:46
    ادامه...
  • تشخیص برنج ایرانی اصلی

    تشخیص برنج ایرانی اصلی

    به دلیل افزایش متقلبان فروش برنج ایرانی، نحوه تشخیص برنج ایرانی اصل از انواع نامرغوب و تقلبی بسیار اهمیت دارد. به هر حال با توجه به قیمت بالاتر برنج ایرانی و خواص و عطر و بوی بی نظیر آن، باید بتوانید برنج اصلی و مرغوب را از تقلبی و نامرغوب تشخیص دهید.

    چهارشنبه 6 مرداد 1400 - 11:46
    ادامه...
  • آموزش طریقه مصرف سبوس برنج برای سفیدی مو

    آموزش طریقه مصرف سبوس برنج برای سفیدی مو

    سبوس برنج برای سفیدی مو چه خواصی دارد؟ از گذشته تا کنون همه‌ی ما می‌دانیم که سبوس برنج عامل مهمی در رشد و تقویت مو می‌باشد. به همین جهت...

    جمعه 3 بهمن 1399 - 14:19
    ادامه...
  • طرز پخت برنج ایرانی

    طرز پخت برنج ایرانی

    طرز تهیه برنج ایرانی و دستور پخت مجلسی برنج چیزی است که شما باید در انجام آن نهایت مهارت را داشته باشید. باید بدانید که برنج ایرانی...

    پنجشنبه 2 بهمن 1399 - 10:34
    ادامه...
  • چند نوع برنج داریم؟

    چند نوع برنج داریم؟

    برنج یکی از غلات مهم است که می تواند در رژیم غذایی جایگاه ویژه ای داشته باشد. حدود نیمی از مردم جهان به شکل روزانه در یک وعده غذایی حداقل از برنج استفاده می کنند. این موضوع اهمیت شناخت انواع برنج را آشکار می کند.

    چهارشنبه 10 آذر 1400 - 14:25
    ادامه...
  • برنج قهوه ای یا سفید؟

    برنج قهوه ای یا سفید؟

    برنج قهوه ایی و برنج سفید، دو نوع برنج پر مصرف در ایران هستند. سوالات شما در رابطه با مقایسه خواص، ری، طعم و همچنین تفاوت قیمت آنها را ایجا پاسخ داده ایم. با برنج تو همراه باشی تا بهترین تصمیمات را در رنگین کردن سفره خود بگیرید.

    سه شنبه 30 شهریور 1400 - 09:33
    ادامه...

برنج نیم دانه چیست؟

برنج نیم دانه چیست؟
شاید تا کنون برنج شکسته و نیم دانه را به عنوان برنجی بیکیفیت جهت سیر کردن شکم مرغا و پرنده ها استفاده کرده باشید! اما اصلا اینگونه نیست، برنج نیم دانه خواصی برابر با برنج سالم داشته و در تهیه برخی غذاها بسیار کاربردی است.

برنج نیم دانه در واقع همان برنج سالمی است که در فرآوری برنج  شکسته و خرد می شود. چنین برنجی از نظر طعم، بو و مزه مانند برنج های سالم می باشد. در واقع برنج های نیم دانه با قیمت کمتری فروخته می‌شوند. چون مانند برنج های سالم کامل نیستند. این قیمت ارزان آن و تفاوت قیمت به خاطر نیم دانه و شکسته بودن آن ها می باشد. برنج های نیم دانه می توانند برای استفاده در مجالس گزینه مناسبی باشند.

برنج های نیم دانه برای پخت چه غذاهایی مناسب هستند؟

ساخت شیربرنج با برنج نیم دانه

در واقع این نوع برنج ها برای پخت و پز غذاهایی همچون شیر برنج، شله زرد، کته، آش، سوپ و... مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای آماده سازی برنج های نیم دانه نیز مانند برنج های سالم از دو روش کته یا آبکش استفاده می شود.

علت شکستگی برنج نیم دانه چیست؟

شکستگی برنج نیم دانه

شکستگی و ترک به وجود آمده در برنج نیم دانه معمولاً نتیجه انتقال رطوبت دانه با سرعت زیاد به خارج از مغز می باشد. در واقع با این اتفاق، شکستگی و ترک در ظاهر برنج ایجاد می‌شود و همین موضوع زمینه برای به وجود آمدن برنج های نیم دانه را فراهم می کند.

زمانی که برنج ها تحت فرآیند آسیاب کردن قرار می گیرند، این شکستگی و ترک ها باعث تقسیم برنج به دو نیمه می شوند و در واقع به این ترتیب برنج نیم دانه شکل می گیرد. برخی از افراد به اشتباه گمان می‌کنند که برنج نیم دانه از نظر کیفیت و مرغوب بودن بسیار رده پایین است. این فرضیه کاملاً اشتباه می باشد و نامرغوب بودن برنج نیم دانه فقط به علت ظاهر ناقص و شکسته آن است.

این ظاهر ناقص و شکسته زمانی به عنوان برنج نامرغوب تلقی می شود که شما بخواهید این برنج را در فضای مجالس و مهمانی ها استفاده کنید. در واقع برنج های نیم دانه از نظر مواد مغذی و ارزش غذایی دارای املاح مختلف و ویتامین ها می باشند و هیچ تفاوتی با دیگر برنج های سالم ندارند. 

برنج های نیم دانه می توانند تمام مواد مغذی را با قیمت ارزان تری در اختیار مشتری قرار دهند. همچنین خوراکی نظیر سوپ، شله زرد و... را بسیار خوشمزه کنند. این برنج ها از نظر اندازه تنوع مختلفی دارند. برخی از برنج های نیم دانه حدود سه چهارم یک برنج سالم هستند. چنین برنج هایی می توانند برای مجالس و مهمانی ها نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

انواع برنج نیم دانه

برنج های نیم دانه از انواع مختلفی برخوردار است و برحسب ویژگی های ظاهری که دارند، نامگذاری می شوند.

 لاشه یا نیم دانه درشت به دانه برنج هایی اطلاق می شود که به دو قسمت مساوی تقسیم شده‌اند. البته برنج نیم دانه در مناطق و استان های مختلف با نام هایی همچون دونیم لاشه و سرلاشه شناخته می شود.

 برنج نیم دانه درشت برای مصارف خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد و از قیمت کمتری نسبت به برنج های سالم برخوردار است اما از نظر بو و مزه تداعی کننده برنج های سالم می باشد. این نوع برنج نیمه از درجه شکستگی و نقص کمتری برخوردار است و  همین مسئله باعث می شود اگر به خوبی طبخ گردد، به شکل برنج کامل دیده شود.

چهارپاره یا نیم دانه متوسط

این نوع برنج های نیم دانه یک سوم دانه کامل یا نصف دانه کامل هستند. از این نوع برنج های نیم دانه برای تهیه غذای کودک، شله زرد و آش استفاده می‌شود.  توجه داشته باشید که برنج های نیم دانه نسبت به برنج های دانه بلند از لطافت و رطوبت بیشتری برخوردار هستند و همین مسئله زمینه برای چسبیدن برنج ها به یکدیگر را فراهم می کند.

دانه ریز

در واقع برنج از یک چهارم برنج سالم به دست آمده است. از این نوع برنج برای تامین آرد برنج در صنعت بیسکویت و قنادی ها استفاده می شود. همچنین این نوع برنج برای غذا دادن به طیور اهمیت زیادی دارد. با چنین برنج های نیم دانه ای می توان غذاهای خانگی، غذای کودک،  پخت شیرینی و ... را انجام داد. برنج دانه ریز برای پخت سوشی گزینه بسیار مناسبی است.

برنج های نیم دانه نشاسته زیادی دارند و همین مسئله باعث می شود که دانه های برنج در پخت به یکدیگر بچسبند.

انواع برنج ایرانی

تفاوت برنج سرلاشه و لاشه

مقایسه ظاهر برنج سرلاشه و نیم دانه

بیشتر افراد تمایل دارند اطلاعات خود را در زمینه برنج سرلاشه و لاشه تکمیل کنند. به طور کلی در گویش های محلی از اصطلاح لاشه برای معرفی برنج های نیم دانه استفاده می شود. اما در حال حاضر اصطلاح لاشه به عنوان یکی از اصطلاح های شناخته شده در بازار برنج مورد استفاده قرار می گیرد. معمولاً سر لاشه به برنج های سرشکسته اطلاق می شود در واقع این برنج ها از الک برنج سالم به دست می آیند. توجه داشته باشید برنجی که از برنج نیم دانه درشت تر و بزرگتر باشد و اندازه کمتری از برنج سالم داشته باشد، برنج لاشه می گویند.

توجه داشته باشید که تفاوت میان لاشه و برنج های نیم دانه مربوط به ظاهر آن هاست. به طور کلی لاشه به اندازه دو سوم برنج سالم می باشد اما برنج نیم دانه حدود نصف دانه برنج سالم است.

برنج لاشه مزایای زیادی به همراه دارد. این برنج از نظر ظاهری به شکل کوتاه و خرد شده می باشد اما با قیمت مناسبی عرضه می گردد. افرادی که می خواهند از خواص برنج ایرانی سالم بهره مند شوند اما امکان خرید این نوع برنج را ندارند، می توانند از برنج لاشه استفاده کنند. برنج لاشه برای مصرف شخصی گزینه بسیار مناسبی است.

ضمن اینکه اگر فرد آشپز مهارت و تخصص کامل را در پخت برنج ایرانی داشته باشد، می تواند این نوع برنج را مانند برنج های سالم تهیه کند. چنین برنج هایی از برنج های سالم عطر بیشتری دارند. این موضوع نیز به علت شکستگی آن ها اتفاق می‌افتد. البته شکستگی برنج لاشه مزایای دیگری نیز به همراه دارد. به عنوان مثال برنج های لاشه هضم راحت تری دارند و تمام خواص برنج های سالم را ارائه می‌کنند. این برنج ها را می توان برای پخت غذاهای خانگی همچون آش، سوشی، دسر و... مورد استفاده قرار داد.

راهنمای خرید برنج

از کجا برنج نیم دانه بخریم؟

مجموعه برنج تو علاوه بر عرضه انواع برنج های مرغوب ایرانی، برای مشتریان خود برنج نیم دانه طارم را نیز در دسترس قرار داده است.

 خرید برنج نیم دانه طارم

خرید برنج ایرانی

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.