• لیست انواع غذاهای ایرانی با برنج

    لیست انواع غذاهای ایرانی با برنج

    احتمالا از غذاهای لذیذ ایرانی با برنج، تنها زرشک پلو با مرغ، قرمه سبزی و خورشت قیمه را تهیه می کنید. ما در اینجا می خواهیم بهترین غذاهای برنجی که می توانید بپزید را معرفی کنیم.

    چهارشنبه 21 مهر 1400 - 08:54
    ادامه...
  • از بین بردن حشره برنج

    از بین بردن حشره برنج

    در صورتی که با مشکل وجود حشرات موذی و شپشک در کیسه های برنج روبرو شده باشید، می دانید که چه معضل بزرگی است. تکثیر آنها با سرعت بالایی صورت می گیرد و در صورتی که برای از بین بردن آنها اقدامی نکنید، تمام برنج شما را آرد برنج تبدیل می کنند.

    چهارشنبه 7 مهر 1400 - 08:58
    ادامه...
  • نحوه صحیح نگهداری برنج

    نحوه صحیح نگهداری برنج

    احتمالا جزء افرادی هستید که می خواهند حجم بالایی از برنج را برای مصرف حداقل 6 ماه خریداری کنند. اما دقت داشته باشید ماندن برنج در شرایط نا مناسب می تواند باعث رشد حشرات، شپشک، کرم و ... روی آن شود! پس با مطالعه این مقاله، با طرز نگهداری برنج آشنا شوید.

    یکشنبه 17 مرداد 1400 - 10:19
    ادامه...
  • کاشت برنج

    کاشت برنج

    برنج چگونه به عمل می آید و بهترین زمان کاشت و برداشت برنج در کدام مناطق است؟ پاسخ این سوال و نکات مهم هنگام کاشت برنج، برای بهره برداری از مرغوب ترین برنج ها را اینجا بیاموزید.

    چهارشنبه 5 آبان 1400 - 13:03
    ادامه...
  • انواع برنج ایرانی

    انواع برنج ایرانی

    در این مقاله تمام برنج های ایرانی پر فروش به شما دوستان معرفی می شود و می توانید هر یک را از فروشگاه برنج تو خریداری نمایید.

    شنبه 2 مرداد 1400 - 14:46
    ادامه...
  • تشخیص برنج ایرانی اصلی

    تشخیص برنج ایرانی اصلی

    به دلیل افزایش متقلبان فروش برنج ایرانی، نحوه تشخیص برنج ایرانی اصل از انواع نامرغوب و تقلبی بسیار اهمیت دارد. به هر حال با توجه به قیمت بالاتر برنج ایرانی و خواص و عطر و بوی بی نظیر آن، باید بتوانید برنج اصلی و مرغوب را از تقلبی و نامرغوب تشخیص دهید.

    چهارشنبه 6 مرداد 1400 - 11:46
    ادامه...
  • آموزش طریقه مصرف سبوس برنج برای سفیدی مو

    آموزش طریقه مصرف سبوس برنج برای سفیدی مو

    سبوس برنج برای سفیدی مو چه خواصی دارد؟ از گذشته تا کنون همه‌ی ما می‌دانیم که سبوس برنج عامل مهمی در رشد و تقویت مو می‌باشد. به همین جهت...

    جمعه 3 بهمن 1399 - 14:19
    ادامه...
  • طرز پخت برنج ایرانی

    طرز پخت برنج ایرانی

    طرز تهیه برنج ایرانی و دستور پخت مجلسی برنج چیزی است که شما باید در انجام آن نهایت مهارت را داشته باشید. باید بدانید که برنج ایرانی...

    پنجشنبه 2 بهمن 1399 - 10:34
    ادامه...
  • چند نوع برنج داریم؟

    چند نوع برنج داریم؟

    برنج یکی از غلات مهم است که می تواند در رژیم غذایی جایگاه ویژه ای داشته باشد. حدود نیمی از مردم جهان به شکل روزانه در یک وعده غذایی حداقل از برنج استفاده می کنند. این موضوع اهمیت شناخت انواع برنج را آشکار می کند.

    چهارشنبه 10 آذر 1400 - 14:25
    ادامه...
  • برنج قهوه ای یا سفید؟

    برنج قهوه ای یا سفید؟

    برنج قهوه ایی و برنج سفید، دو نوع برنج پر مصرف در ایران هستند. سوالات شما در رابطه با مقایسه خواص، ری، طعم و همچنین تفاوت قیمت آنها را ایجا پاسخ داده ایم. با برنج تو همراه باشی تا بهترین تصمیمات را در رنگین کردن سفره خود بگیرید.

    سه شنبه 30 شهریور 1400 - 09:33
    ادامه...

راهنمای خرید برنج

راهنمای خرید برنج
با توجه به تنوع فراوان انواع برنج های ایرانی و خارجی، برای خرید حرفه ایی برنج که مناسب ذائقه و سلیقه شما باشد، به این راهنمایی نیاز خواهید داشت.

تنوع و کیفیت در بازار برنج بسیار زیاد شده است در نتیجه خرید برنج و تشخیص برنج باکیفیت و خوب را مشکل کرده است. بعضی افراد دوست دارند هر بار که برنج می خرند برند ها و محصولات متنوع ایرانی و خارجی را امتحان کنند. اما برخی دیگر سال ها یک نوع برنج خاص با برند خاص را مصرف می‌کنند، ممکن است برنج ایرانی یا خارجی باشد.

تا همین چند سال قبل قیمت برنج ارزان بود و خرید برنج برای همه افراد بدون داشتن هیچ دغدغه ای امکان پذیر بود. در گذشته خانواده ‌های ایرانی برنج را به صورت کیسه های 40 کیلویی، 50 کیلویی و 100 کیلویی تهیه می‌کردند. اما به دلیل تورم قیمت برنج بسیار گران شده است و طی همین یک سال اخیر قیمت آن 4 تا 5 برابر شده است.

بسته ها و کیسه های برنج نیز کوچک تر شده اند. در نتیجه از عوامل مهم که باعث شد است مردم قدرت خرید برنج باکیفیت ایرانی و خارجی را نداشته باشند قیمت گزاف آن است. در نتیجه برنج در سفره ایرانی ها کمرنگ تر شده است. مردم با توجه به بودجه گاهی ترجیح می دهند برنج های رایج در بازار و عموما بی کیفیت را خریداری نمایند.

 

راهنمای خرید برنج؛ انتخابی باکیفیت و خوش عطر

راهنمای انتخاب برنج خوش عطر

ذائقه فرد: برخی افراد با توجه به ذائقه خود و خانواده اقدام به خرید برنج می کنند. برخی افراد برنج های خوش عطر ایرانی را انتخاب می کنند. برنج ایرانی شامل چهار نوع اصلی صدری، طارم، گرده و پر محصول است. بهترین و مشهورترین برنج ایرانی صدری هاشمی است. برنج ایرانی قیمتی بالاتر از برنج خارجی دارد، اما برنج خارجی درجه یک و به اصطلاح دانه سفید نیز در بازار عرضه می شود. برنج درجه دو قیمت های متفاوتی دارد. برنج های خارجی در بازار تولید کشور های هند، پاکستان و تایلند و... است. 

البته از پر مصرف ترین برنج های ایرانی شامل موارد زیر می باشند:

1. برنج طارم

2. برنج طارم هاشمی

3. برنج دم سیاه

4. برنج فجر

برنج کاملاً خشک باشد: زمانی که برنج برداشت می شود هنوز مقدار کمی آب و رطوبت دارد که باید آن را در دستگاه های مخصوص خشک کنند. اگر برنج کاملا خشک و سفت نباشد پخت آن به خوبی انجام نمی شود. فرآیند خشک کردن برنج دوره مشخصی دارد که باعث می‌شود مواد ریز مغذی در آن حفظ شود. به اصطلاح عامیانه برنج کهنه باشد برای پخت بهتر است.

زمانی که برنج سفت و خشک باشد در هنگام جوشاندن آب بیشتری به خود جذب می کند و کشیده تر می شود. همچنین روند پخت آن نیز راحت تر است.

خرید برنج از فروشندگان معتبر: اگر قصد خرید برنج ایرانی دارید آن را از دلالان برنج نخرید، زیرا گرانتر به شما می فروشند، همچنین ممکن است در بسته بندی بهداشتی نباشد یا در شرایط نامناسب نگهداری کرده باشند.

بعضی مغازه ها هستند که اعتبار چند ده ساله در فروش برنج دارند و قابل اعتماد هستند. همچنین شما می توانید برای خرید برنج مستقیم به کارخانه مراجعه کنید.

برای خرید برنج می توانید به شالیکاران مراجعه کرده و برنج را بدون هیچ واسطه ای از شالیکار خریداری نمایید زیرا شالیکار خود تمام مراحل تا خشک کردن برنج انجام می دهد. حتی اگر مقدار هزینه مهم نیست بهتر است برنج بیشتری را برای مدت زمان بیشتری خریداری کنید.

نوع کشت و چین برنج: کسانی که قصد خرید برنج به صورت عمده دارند باید به این نکات توجه داشته باشند. در مراکز معتبر فروش برنج ایرانی، برنج ها به چند دسته تقسیم می شوند:

  • برنج کشت اول
  • برنج کشت دوم

برنج کشت اول در اوایل بهار کاشته می شود و در مرداد ماه برداشت آن صورت می‌گیرد. قیمت ارزان تری دارد.

برنج کشت دوم در ماه مرداد کاشته می شود و در پاییز برداشت می شود. این برنج عطر بیشتری دارد. به دلیل دوره طولانی برنج در مرحله داشت، خواص بیشتری نیز دارد. البته قیمت آن نیز گران تر است.

یکدست بودن و بند نداشتن دانه های برنج: در هنگام خرید برنج دقت کنید که برنج مورد نظر شما به اصطلاح قاطی نداشته باشد. بعضی افراد (البته بسیار کم هستند) برنج های درجه یک و درجه دو را از یه نوع خاص با هم مخلوط می کنند و به عنوان برنج درجه یک و مرغوب می فروشند.

پس در هنگام خرید برنج باکیفیت باید دقت کنید که دانه های برنج هم شکل و هم اندازه باشند و خرده برنج در آن وجود نداشته باشد. همچنین توجه کنید که دانه های برنج صاف باشد، ترک، خط و بند در دانه های برنج مشاهده نشود. ممکن است برنج کهنه باشد یا زیاد در معرض باد قرار گرفته باشد.

توجه به تاریخ تولید و انقضا برنج: برخی تصور می‌کنند که برنج تاریخ انقضا ندارد، زیرا دانه ای خشک است و مواد افزودنی و رطوبتی ندارد، یا به تصورشان فقط کافیست که آب و نم نداشته باشد. اما این تصور اشتباه است زیرا همه تولیدکنندگان برنج روی کیسه ها تاریخ انقضا را درج می کنند.

شپشک و آفت نداشته باشد: در هنگام خرید برنج دقت کنید که برنج شپشک، آفت و کرم نزده باشد. همچنین برنج پاک ( عدم وجود سنگ ریزه و ...) باشد. 

بیشتر بخوانید: برنج ایرانی بخریم یا خارجی؟

روش های نگهداری برنج بعد از خرید برنج

راهنمای نگه داری برنج

بعد از خرید برنج باید آن را در مکان مناسبی در خانه نگهداری کنید. بهترین روش های نگهداری برنج را میشناسید؟

  • برنج را در کیسه های نخی نگهداری کنید زیرا رطوبت را به خود جذب می کند.
  • در جای خشک که فاقد نم و رطوبت باشد نگهداری کنید،
  • هوای آن مکان خنک باشد تا برنج آفت نزند.
  • کیسه برنج یا ظرف از زمین و دیوار فاصله داشته باشد.
  • برای جلوگیری از ایجاد کرم و شپشک در برنج از روش های سنتی استفاده کنید. به طور مثال حبه سیر (داخل جعبه کوچک گذاشته و آن را سوراخ کنید) را درون کیسه برنج بگذارید. استفاده از دانه فلفل تند درون کیسه برنج نیز اثر بخش است. برای استفاده از قرص برنج باید احتیاط کنید زیرا سمی است و برای انسان مضر می باشد.
  • اگر برنج را به صورت کلی خرید کرده اید از جذب کننده اکسیژن استفاده کنید تا مانع آفت و تخم گذاری حشرات شود.

پیشنهاد می شود برنج باکیفیت ایرانی را انتخاب کنید. برنج باکیفیت ایرانی از بهترین برنج های دنیاست که عطر و طعم فوق العاده ای دارند. در بهترین و حاصلخیز ترین مناطق کشور به عمل می آیند. شاید قیمت برنج باکیفیت ایرانی نسبت به برنج های خارجی وارداتی بیشتر باشد اما با اطمینان می گوییم که برنج های ایرانی سالم و سلامت هستند. مسلما برنج های بی کیفیت خارجی موجود در بازار قابل قیاس با برنج های باکیفیت محلی و ایرانی نیستند.

آیا تا کنون برنج نیم دانه خریده اید، توصیه می کنم حتما امتحان کنید، مخصوصا برای غذاهای خاص.

برنج قهوه ای یا سفید؟

برنج قهوه ایی و برنج سفید، دو نوع برنج پر مصرف در ایران هستند. سوالات شما در رابطه با مقایسه خواص، ری، طعم و همچنین تفاوت قیمت آنها را ایجا پاسخ داده ایم. با برنج تو همراه باشی تا بهترین تصمیمات را در رنگین کردن سفره خود بگیرید.
اگر دقت کرده باشید در بازار برنج ها، مدل برنج قهوه ای و سفید برای مشتریان عرضه می شود.
بیشتر افراد تمایل دارند تفاوت برنج قهوه ای و سفید را بدانند. در واقع این دو مدل برنج چه تفاوتی باهم دارند و کدام یک برای مصرف گزینه بهتری هستند؟ برنج قهوه ای دارای کربوهیدرات بالایی هستند و به دلیل سرشار بودن از سبوس برنج، می توانند خواص مصرفی زیادی داشته باشند. اما آیا بهترین گزینه برنج قهوه ایی است؟

برنج سفید یا قهوه ایی؟

  • برنج قهوه ای با ۳۵ گرم کربوهیدرات همراه است اما این میزان کربوهیدرات در برنج سفید برابر با ۳۶ گرم می باشد.
  • برنج قهوه‌ای ۴ گرم فیبر به همراه دارد اما برنج سفید تنها یک گرم فیبر دارد. 
  • میزان قند و  کلسیم در هر دو برنج برابر با صفر است.
  • میزان آهن در هر دو برنج برابر با 0.36 گرم می باشد.
  • میزان سدیم در برنج قهوه‌ای برابر با ۲۰ گرم و در برنج سفید وجود ندارد.
  • میزان اسیدهای چرب اشباع، میزان اسیدهای چرب ترانس و کلسترول در هر دو برنج قهوه ای و سفید برابر با صفر است.
  • ادامه مطلب: مقایسه برنج قهوه ایی و سفید

از کجا برنج مرغوب ایرانی اصل خریداری کنیم؟

مجموعه‌ی برنج‌تو با بهره‌گیری از کارشناسان باتجربه و انتخاب‌ باکیفیت‌ترین انواعِ برنج از مزارعِ درجه‌‌یک، و برنج‌کاران زبردستِ سه استانِ شمالی کشور، گلستان، گیلان و مازندران برنج ناب ایرانی را دستچین نموده و با حذف واسطه‌ها، با بهترین قیمت به دست شما هموطنان عزیز در سراسر کشور می‌رساند. از فروشگاه برنج ایرانی برنج تو، به صورت آنلاین دیدن فرمایید.

برنج‌تو با بیش از سی سال سابقه کار سنتی در شمال کشور، مفتخر است که حالا در بستر آنلاین فعالیت خود را گسترش داده و همراه و هم‌پای همه‌ی مردم ایران‌زمین باشد.

از دیگر مقالات ما بهره مند شوید:

لیست غذاهای ایرانی با برنج

تشخیص برنج ایرانی اصلی

مزایای برنج ایرانی نسبت به برنج خارجی

انواع برنج ایرانی و مقایسه آنها

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.