• لیست انواع غذاهای ایرانی با برنج

    لیست انواع غذاهای ایرانی با برنج

    احتمالا از غذاهای لذیذ ایرانی با برنج، تنها زرشک پلو با مرغ، قرمه سبزی و خورشت قیمه را تهیه می کنید. ما در اینجا می خواهیم بهترین غذاهای برنجی که می توانید بپزید را معرفی کنیم.

    چهارشنبه 21 مهر 1400 - 08:54
    ادامه...
  • از بین بردن حشره برنج

    از بین بردن حشره برنج

    در صورتی که با مشکل وجود حشرات موذی و شپشک در کیسه های برنج روبرو شده باشید، می دانید که چه معضل بزرگی است. تکثیر آنها با سرعت بالایی صورت می گیرد و در صورتی که برای از بین بردن آنها اقدامی نکنید، تمام برنج شما را آرد برنج تبدیل می کنند.

    چهارشنبه 7 مهر 1400 - 08:58
    ادامه...
  • نحوه صحیح نگهداری برنج

    نحوه صحیح نگهداری برنج

    احتمالا جزء افرادی هستید که می خواهند حجم بالایی از برنج را برای مصرف حداقل 6 ماه خریداری کنند. اما دقت داشته باشید ماندن برنج در شرایط نا مناسب می تواند باعث رشد حشرات، شپشک، کرم و ... روی آن شود! پس با مطالعه این مقاله، با طرز نگهداری برنج آشنا شوید.

    یکشنبه 17 مرداد 1400 - 10:19
    ادامه...
  • کاشت برنج

    کاشت برنج

    برنج چگونه به عمل می آید و بهترین زمان کاشت و برداشت برنج در کدام مناطق است؟ پاسخ این سوال و نکات مهم هنگام کاشت برنج، برای بهره برداری از مرغوب ترین برنج ها را اینجا بیاموزید.

    چهارشنبه 5 آبان 1400 - 13:03
    ادامه...
  • انواع برنج ایرانی

    انواع برنج ایرانی

    در این مقاله تمام برنج های ایرانی پر فروش به شما دوستان معرفی می شود و می توانید هر یک را از فروشگاه برنج تو خریداری نمایید.

    شنبه 2 مرداد 1400 - 14:46
    ادامه...
  • تشخیص برنج ایرانی اصلی

    تشخیص برنج ایرانی اصلی

    به دلیل افزایش متقلبان فروش برنج ایرانی، نحوه تشخیص برنج ایرانی اصل از انواع نامرغوب و تقلبی بسیار اهمیت دارد. به هر حال با توجه به قیمت بالاتر برنج ایرانی و خواص و عطر و بوی بی نظیر آن، باید بتوانید برنج اصلی و مرغوب را از تقلبی و نامرغوب تشخیص دهید.

    چهارشنبه 6 مرداد 1400 - 11:46
    ادامه...
  • آموزش طریقه مصرف سبوس برنج برای سفیدی مو

    آموزش طریقه مصرف سبوس برنج برای سفیدی مو

    سبوس برنج برای سفیدی مو چه خواصی دارد؟ از گذشته تا کنون همه‌ی ما می‌دانیم که سبوس برنج عامل مهمی در رشد و تقویت مو می‌باشد. به همین جهت...

    جمعه 3 بهمن 1399 - 14:19
    ادامه...
  • طرز پخت برنج ایرانی

    طرز پخت برنج ایرانی

    طرز تهیه برنج ایرانی و دستور پخت مجلسی برنج چیزی است که شما باید در انجام آن نهایت مهارت را داشته باشید. باید بدانید که برنج ایرانی...

    پنجشنبه 2 بهمن 1399 - 10:34
    ادامه...
  • چند نوع برنج داریم؟

    چند نوع برنج داریم؟

    برنج یکی از غلات مهم است که می تواند در رژیم غذایی جایگاه ویژه ای داشته باشد. حدود نیمی از مردم جهان به شکل روزانه در یک وعده غذایی حداقل از برنج استفاده می کنند. این موضوع اهمیت شناخت انواع برنج را آشکار می کند.

    چهارشنبه 10 آذر 1400 - 14:25
    ادامه...
  • برنج قهوه ای یا سفید؟

    برنج قهوه ای یا سفید؟

    برنج قهوه ایی و برنج سفید، دو نوع برنج پر مصرف در ایران هستند. سوالات شما در رابطه با مقایسه خواص، ری، طعم و همچنین تفاوت قیمت آنها را ایجا پاسخ داده ایم. با برنج تو همراه باشی تا بهترین تصمیمات را در رنگین کردن سفره خود بگیرید.

    سه شنبه 30 شهریور 1400 - 09:33
    ادامه...

مقایسه مصرف برنج در ایران و دیگر کشور ها

مقایسه مصرف برنج در ایران و دیگر کشور ها

همه چیز درباره‌ی برنج!

مصرف برنج ایرانی

برنج گیاهی‌ست که آن را به صورت یک‌ساله می‌‌کارند و بهره‌‌وری می‌‌کنند. با هر برداشت بوته این گیاه از بین رفته و سال بعد دوباره باید کشت را از مرحله دانه شروع نمود. برخی از غلات وجود دارند که به صورت چند سال رشد می‌کنند و تنها کافی است که یک بار آن را بکارند و چندین سال متوالی از آن برداشت نمایند. برنج ایرانی از این نوع گیاهان می‌باشد و هر ساله زحمت زیادی برای کاشت، داشت و برداشت آن کشیده می‌‌شود.

مصرف برنج در جهان و کشور های پیشرفته

میزان مصرف خارجی ها از برنج

به طور میانگین می‌‌توان گفت که حدود ۴۰ درصد از مردم جهان و حدود ۸۰ درصد از مردم ایران از برنج مصرف می‌کنند. کشورهای دیگری جز ایران نظیر هند، چین و آفریقا به کاشت برنج می‌پردازند. تاریخ نشان می‌دهد که کشت برنج از قبل از میلاد نیز در کشاورزی وجود داشته است.

یکی از مهم‌ترین و معروف‌‌ترین کشورهایی که از گذشته تاکنون مشغول به کاشت برنج می باشد، ایران بوده است. تولید برنج ایرانی از اول ماه فروردین شروع شده و تا پایان ماه مرداد ادامه دارد. برنج‌های معروفی در ایران به نام برنج طارم، برنج هاشمی، برنج شیرودی، برنج فجر، برنج صدری، برنج امراللهی، برنج بینام و ... دیده می‌‌شوند. کشت دوم برنج بعد از برداشت کشت اول شروع شده و در آخر فصل پاییز برداشت خواهد شد. به‌طور کلی شما می‌توانید کاشت برنج را در ایران در دو مرحله مشاهده کنید.

انواع برنج ایرانی که در گیلان کشت می شوند برحسب کوتاه و بلند بودن به سه دسته تقسیم می‌شوند: گروه دانه‌بلند را اصطلاحا "صدری" می‌گویند. گروه دانه متوسط که به "بینام" معروف‌اند وگروه دانه‌کوتاه‌ها به نام "چمپا" معروف هستند. با گذشت روزها و قرن‌ها برنج دستخوش تغییراتی شده است که نمی‌توان گفت کدام یک ارقام اولیه برنج ایرانی هستند.

بیشتر بخوانید: انواع برنج بین المللی و مقایسه آن با برنج داخلی

مصرف برنج توسط ایرانی ها

مصرف ایرانی ها از برنج

جایگاه برنج در رژیم غذایی ایرانی ها چقدر است؟ در جهان بیش از 120000 گونه برنج وجود دارد که برنج ایرانی جز مرغوب‌ترین برنج‌های دنیاست. طعم و عطر و کیفیت ویژه برنج ایرانی است که روی افزایش مصرف و تقاضای این محصول تاثیرگذار است. برنج ایرانی بیشتر در شهرهای استان‌هایی نظیر گیلان و مازندران و گلستان کشت می‌شود که جز برنج‌های مرغوب به شمار می‌آید، نظیر برنج گرده، دابو، طارم، چرام، صدری، بینام که از تیپ‌های اصلاح نژاد شده هستند. و به مقدار کمتری برنج در استان‌های اصفهان و خوزستان کشت می‌شود که از نوع برنج‌های پرمحصول هستند نظیر ندا، سفیدرود، خزر و شیرودی. برنج ایرانی انواع مختلفی دارد که برای شناخت راحت‌تر آن را به 4 دسته طبقه‌بندی می‌کنند: طارم، صدری، گرد و پرمحصول این چهار نوع می‌باشند.

همان‌طور که می‌دانید نام برنج ایرانی بسیار معروف و در تصرف سراسر جهان می‌‌باشد. عطر و بوی خاص این برنج باعث گردیده که طرفداران بسیار زیادی را به خود جلب کند. برنج یک دانه گیاهی و خوراکی است که می‌‌توان آن را جز مهم‌‌ترین غلات‌ها و گیا‌هان معروف قاره آسیا دانست. بخش عمده‌‌ای از کشاورزی آسیا به برنج ختم می‌شود. به همین جهت است که استفاده از برنج در سرتاسر قاره آسیا به طور روزانه دیده می‌‌شود. عمده غذای بیشتر کشورهای آسیایی نظیر چین، کره، ژاپن و ایران برنج می‌باشد.در کل می‌توان گفت که برنج ایرانی در مقایسه با برنج خارجی دارای کیفیتی بالاتر و خوش‌خوراک‌تر و خوشبوتر است. به همان میزان تفاوت قیمت بین برنج ایرانی و برنج‌های خارجی وجود دارد و بهای برنج ایرانی به مراتب بیشتر از برنج خارجی است. که دلیل استقبال آشپزها و رستوران‌دارها و... به خرید برنج خارجی همین قیمت پایین‌تر و قد کشیدن آن می‌باشد. همچنین برنج ایرانی برخلاف برنج های خارجی مثلا هندی در هنگام پخت قد نمی‌کشد و پختن آن نیاز به تجربه بالایی دارد. برنج ایرانی حاصل کشت است اما برنج خارجی اکثرا به صورت قالبی تهیه می‌شوند. برنج ایرانی را نمی‌توان به مدت طولانی نگهداری کرد زیرا مانند برنج خارجی دارای نگهدارنده به منظور جلوگیری از شپشک زدن نیستند.

برنج ایرانی با توجه به عطر و طعمی که دارد بهتر است به صورت کته پخته شود که نیازمند مهارت در آشپزی می‌باشد.

خواص برنج ایرانی

خواص برنج ایرانی

از خواص برنج ایرانی می‌توان به عنوان منبع بسیار مهمی از کربوهیدارت یاد نمود. زیرا موجب تامین انرژی برای سوخت و ساز بدن است. علاوه بر این فاقد کلسترول بوده و دارای انواع ویتامین هاست. از دیگر خواص برنج ایرانی می‌توان به نشاسته مقاوم اشاره کرد که به صورت هضم نشده وارد روده می‌شود و به رشد باکتری‌های مفید روده برای عملکرد بهتر روده‌ها کمک می‌کند. هضم آسان برنج ایرانی نیز از مزایای این نوع برنج است، بنابراین افرادی که بعد از مصرف غذا تجربه تهوع، ریفلاکس یا سوزش سردل دارند می‌توانند از این خاصیت برنج استفاده کنند. برنج در درمان روده‌ی تحریک‌پذیر موثر است و حرکت روده را بسیار ساده می‌کند. همچنین به سم‌زدایی بدن از طریق پوسته‌ی خود کمک شایانی می‌کند.

یکی از خواص برنج ایرانی مصرف آن به منظور لاغری‌ست پس برای لاغر شدن می‌توانید از برنج قهوه‌ای استفاده کنید چرا که غذاهایی که حاوی گلیسمی کمی هستند، سبب کاهش وزن بیشتری می گردند. همچنین ارزش غذایی آن بیشتر است و مصرف آن برای مبتلایان به فشار خون بسیار مفید است. شلتوک برنج دارای مقدار زیادی ویتامین ب می‌باشد.

 می توانید جهت خرید و سفارش انواع برنج ایرانی با کیفیت مرغوب و بدون ناخالصی، به فروشگاه برنج تو اعتماد نمایید. انواع بهترین های برنج ایرانی ما شامل؛ برنج طارم، برنج طارم هاشمی، برنج فجر، برنج دم سیاه و... می باشد.

برنج ایرانی

برنج ایرانی

چند توصیه درباره‌ی برنج ایرانی:

برنج دارای کربوهیدرات بالا، قندها، فیبر، چربی، پروتئین، آب، انواع ویتامین ب (تیامین ، ریبوفلاوین ، نیاسین، پانتوتنیک اسید و ب6 )، کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر،پتاسیم و روی می‌باشد.

جهت نگهدار از برنج ایرانی به نکات زیر توجه نمایید:

در هنگام خرید دقت کنید برنج عاری از انواع کرم و شپشک باشد.

برنج را در صورت امکان درون کیسه‌های نخی نگهداری نمایید.

برنج را در مکانی خشک و خنک نگهداری نمایید.

فاصله‌ای را از زمین و دیوار به برنج، بین کیسه‌ی برنج و دیوار و زمین ایجاد کنید تا مانع رشد شپشک و رطوبت به کیسه‌ی برنج خود شوید.

از گیاه میخک، حبه‌ی سیر، فلفل تند و خشک، نمک، برگ درخت گردو و... برای جلوگیری از شپشک زدن کمک بگیرید.

می‌توانید در کیسه‌ی نخی برنج از جاذب اکسیژن استفاده نمایید.

مطمئن شوید برنجی را که خریده‌اید فاقد رطوبت است و کاملا خشک شده است.

تهیه و تنظیم: مجله‌ی فروشگاه اینترنتی برنج ایرانی برنج‌ تو

از دیگر مقالات ما بهره مند شوید:

راهنمای خرید برنج

برنج ایرانی بخریم یا خارجی

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.